Minister Weyts geeft huursubsidie aan vier Hasseltse scholen

Op 25 november 2019

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) geeft een huursubsidie aan vier Hasseltse scholen. Zo kan de school op korte termijn extra plaatsen in de klas realiseren. De huursubsidie komt 765 leerlingen ten goede. “Deze investering is heel welkom”, zegt burgemeester Steven Vandeput. “Als er genoeg plaatsen zijn in onze lokale scholen, dan moeten ouders hun kinderen niet in een andere gemeente naar school sturen”.

De Vlaamse Overheid investeert via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) in de bouw van gloednieuwe schoolgebouwen. Maar een nieuwe school bouwen kost veel tijd en het is niet op elke plaats de beste oplossing. Soms is het beter om extra ruimte te huren, zodat je sneller en flexibeler extra plaatsen in de klas kan realiseren.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) geeft nu een huursubsidie aan vier Hasseltse scholen. Het gaat om Kindercampus De Hazelaar in de Persoonstraat, BuSO KIDS, de Provinciale Middenschool en Humaniora Kindsheid Jesu. Zo kan de school klasruimte huren voor de leerlingen terwijl het bestaande schoolgebouw gerenoveerd wordt. De huursubsidie komt in totaal 765 leerlingen ten goede.

“Er is al snel extra capaciteit nodig in onze scholen”, zegt Vandeput. “Met de steun van de minister kan er vlot extra ruimte bijkomen. Zo blijven kinderen verzekerd van een plaatsje in een klas dichtbij huis”, zegt burgemeester Vandeput.

Schepen van onderwijs Habib El Ouakili is tevreden met deze toekenning. “Deze dossiers werden goedgekeurd op basis van verschillende objectieve criteria zoals duurzaamheid, multifunctionaliteit en de nood aan extra plaatsen in de klas. Hierdoor kunnen we zorgeloos verder bouwen aan de toekomst van onze jeugd.”

School / Opstartjaar huurperiode / Aantal leerlingen gebruiken te huren gebouw / Subsidie

Kindercampus De Hazelaar / 2020 / 275 / € 162.092,66

BuSO KIDS / 2019 / 15 /€ 6.480,00