Honderd weken schepen, vijftig realisaties

Bij de start van de nieuwe bestuursperiode in januari 2019 was het schepen Rik Dehollogne (N-VA) die misschien wel voor de grootste stedelijke uitdagingen stond. Een nieuw consumentengedrag dat druk legt op de kleine, lokale winkels in de binnenstad én de komst van een volledig nieuw stadsdeel. De coronacrisis maakte die uitdaging alleen maar groter.  Maar de ondernemer-schepen gaat deze elke dag met open vizier en fris enthousiasme tegemoet.

 

Met de bevoegdheden lokale economie, centrummanagement, tewerkstelling en arbeidsmarkt, landbouw, toerisme, markten en foren kon schepen Rik Dehollogne (38) meteen zijn mouwen opstropen. Dat is hij als ondernemer met een snoepwinkel in het centrum van Hasselt natuurlijk gewoon. Die ervaring kwam vanaf dag één van pas.

 

Vorige week vrijdag was het ‘Dag van de Ondernemer’, maar deze week is ook speciaal, want is Rik honderd weken ondernemend schepen.

 

Uit die honderd weken, leggen we graag vijftig realisaties voor.

 

1. Nieuwe afdeling Toerisme, economie en innovatie is een feit, waardoor een intensere en doorgedreven samenwerking ontstaat tussen de diensten economie en toerisme.
2. Hiervoor is ook een directeur toerisme, economie en Innovatie aangesteld, Jan Bloemen - https://www.linkedin.com/in/janbloemen/

We versterken Hasselt als top shoppingstad.

3. We hebben een nieuwe centrummanager aangesteld, Ben Croonenborghs - https://www.tvl.be/nieuws/nieuwe-centrummanager-moet-van-hasselt-de-derd...
4. Het draagvlak voor onze initiatieven is sterk verbeterd via straatambassadeurs en handelaarsoverleg onder leiding van Ben - https://www.hasselt.be/nl/centrummanager
5. De maandelijkse koopzondagen hebben een definitieve plek gekregen in Hasselt met meer dan 150 deelnemende handelaars - https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/elke-eerste-zondag-shopping...
6. We waren dit jaar Gaststad Weekend van de Klant - in een andere vorm door Corona, maar daarom niet minder - https://www.weekendvandeklant.be/hasselt-is-weekendstad-in-2020/
7. 2019 eindigden we met een heuse Blogbattle / influencerwedstrijd om ook het gebruik van sociale media te stimuleren bij handel & horeca - https://www.hln.be/hasselt/rechtenstudente-amber-jans-19-is-de-nieuwe-in...

We zijn een bruisende horecastad en willen dat ook blijven.

8. Er is een nieuw reglement voor de uitbatingsvergunning voor horeca - https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200423_04933027
9. Ook het terrasreglement is aangepakt – https://www.hasselt.be/nl/terrasvergunning-horecazaak
10. De aanvraagprocedure voor beide vergunningen is gedigitaliseerd – https://www.hasselt.be/nl/uitbatingsvergunning-horecazaak
11. Waardoor er meer tijd is om startende ondernemers te ondersteunen  - zie hier een Infofolder

We werken aan digitalisering en vereenvoudiging voor álle ondernemers.

12. We hebben 450.000 euro Europese en Vlaamse subsidie binnengehaald om de diensten van de stad naar de ondernemer te digitaliseren en te verbeteren - https://hasselt.n-va.be/nieuws/450000-euro-voor-digitaal-ondernemersplat...
13. Ook de Hasseltbon is gemoderniseerd waardoor de ondernemer er minder werk en meer opbrengst aan heeft - https://hasselt.n-va.be/nieuws/hasseltbon-eenvoudiger-voor-handelaars?pq...

Er werden werkbezoeken gedaan op de KMO-zones om hun behoeften te leren kennen. Daaruit kwamen ook enkele initiatieven voort.

14. De informatiekaart met beschikbare ruimte werd gelanceerd - https://www.hasselt.be/nl/ruimteondernemen
15. De bewegwijzering naar en op KMO-zones wordt aangepakt waarvan de eerste resultaten snel zichtbaar zullen zijn in het straatbeeld
16. We hebben individuele begeleiding voorzien voor ondernemers die voor het eerst willen deelnemen aan overheidsopdrachten - https://www.made-in.be/limburg/hasselt-helpt-om-aanbesteding-binnen-te-h...

We werken samen met de onderwijsinstellingen in Hasselt, aan diverse thema’s.

17. Voor het project Pitch Please, met PXL, UCLL en Uhasselt, werden nieuwe subsidies verkregen. Zo enthousiasmeren we jonge mensen tot ondernemerschap – www.pitchplease.be
18. Samen met PXL gaan we experimenteren met nieuwe winkelformules in de Retail Living Lab
19. Toerismestudenten van PXL deden hun bachelorproef over de invulling van de Abdij Herkenrode
20. We sensibiliseerden studenten voor drank- en drugsgebruik door middel van een botsauto-actie op de kermis - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/25/wiet-en-promillebrillen-op-de-bo...

Leegstand is een hedendaags probleem in vele winkelkernen.

21. Wij nemen proactief contact op met de eigenaars om samen naar oplossingen te zoeken
22. We zijn ook creatief met leegstand door o.m. interactieve kerstetalages, - https://www.tvl.be/programmas/in-de-buurt-in-de-buurt-kerstsfeer-in-de-b...
23. Maar ook de instagramsafari toverde leegstaande etalages om tot leuke plaatsen voor foto’s https://milesawayfromwonderland.com/2020/07/30/instafari-%E2%80%A2-hasselt/
24. The Box opende, een kant-en-klaar handelspand voor het testen van concepten - https://www.tvl.be/nieuws/hasselt-stimuleert-ondernemerschap-in-de-stad-...
25. We werken nu samen met organisatoren van evenementen om deze nauwer te betrekken bij de handelskern
26. We zorgden ervoor dat de stad véél beter voorzien wordt van Kerstverlichting - https://www.hln.be/hasselt/stad-hasselt-luidt-kerstperiode-in-met-nieuwe...
27. We passen het leegstandsreglement voor eerste keer ook toe, nadat dit al sinds 2014 in voege is.

We hebben een bijzonder oog voor de sociale economie in onze stad, die voor vele mensen kansen creëert op de arbeidsmarkt.

28. We verankerden De Springplank voor 50 jaar in Hasselt - https://www.made-in.be/limburg/maatwerkbedrijven-voor-50-jaar-naar-kiewit
29. Bij aanbestedingen wordt er gekeken of er maximaal gebruik kan gemaakt worden van werknemers uit de sociale economie
30. Een ESF-partnerschap werd aangegaan voor begeleiding van jongeren naar een job
31. We werken samen met de VDAB om werknemers nieuwe jobkansen te bieden na een recent groot faillissement.
32. We organiseerden een apart Hasselt Jobeiland op de Job-at Jobbeurs in 2019 - https://www.hln.be/hasselt/expo-hasselt-verwacht-2-000-bezoekers-voor-jo...

Jammer genoeg kunnen we niet naast corona kijken in dit overzicht. Maar we hebben snel geschakeld, en heel wat acties ondernomen die enige steun konden brengen voor de getroffen ondernemers.

33. We waren de eerste stad/gemeente die een horecabon lanceerde - https://www.tvl.be/nieuws/hasselt-schenkt-iedere-inwoner-gratis-horecabo...
34. We hebben de terrasbelasting laten vallen voor 2020 - https://hasselt.n-va.be/nieuws/high-five-voor-hasseltse-horeca
35. Tijdens de zomer konden de horecazaken hun terrassen uitbreiden - https://www.hbvl.be/cnt/bldja_04975707
36. Er werden tijdens de lockdown afhaalstroken gecreëerd zodat de take-away bij horeca makkelijker kon - https://hasselt.n-va.be/nieuws/high-five-voor-hasseltse-horeca
37. We hebben de website www.shopinhasselt.be gelanceerd om het lokaal shoppen te promoten en www.watetenwevandaag.be voor de lokale horeca - https://www.hln.be/hasselt/hasselt-ondersteunt-lokale-handelaars-met-onl...
38. We maken het mogelijk dat horeca bij mogelijke heropening in de winter hun terrassen winterproof kunnen maken of een extra winterproof terras kunnen plaatsen.
39. De tweede sluiting hebben we het etalageshoppen met QR code gelanceerd - https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201106_97976969

40. Onze markten zijn zodra het kon weer van start gegaan op een coronaveilige manier - https://www.hbvl.be/cnt/bldja_04964216
41. We waren één van de enige steden die haar kermis heeft laten doorgaan - https://hasselt.n-va.be/nieuws/hasselt-kermis-opgedeeld-in-vijf-coronave...

Uiteraard komen er -jammer genoeg- ook ondernemers in de problemen in deze tijden.

42. We zijn een samenwerking aangegaan met DYZO die zelfstandigen helpt in moeilijkheden - https://www.hasselt.be/nl/dyzo
43. Hasselt is pilootpartner in het project van Unizo Limburg Ontcijfer je cijfers - https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201112_97809605

Ook toerisme is een uitdagende bevoegdheid.

44. We hebben onze visie op het Hasselts toerisme bijgewerkt met een grondige studie waar Hasselt haar rol als hoofdstad en als uitvalsbasis voor Limburg sterk opneemt.
45. We hebben op basis hiervan een volledig nieuwe campagne klaarliggen, die wacht op het einde van de coronastorm om gelanceerd te worden
46. Als voorzitter van Herkenrode heb ik er de neuzen in dezelfde richting gezet, waardoor Toerisme Vlaanderen nu de lead kan overnemen - https://www.hln.be/hasselt/toerisme-vlaanderen-start-met-plannen-voor-ab...
47. Er is een nieuwe coördinator in de Japanse Tuin,  die de band met de Japanse cultuur stevig aanhaalt – www.japansetuin.be
48. Nieuw boekingssysteem voor groepsbezoeken toerisme
49. Het ondersteunen van de opstart van een fietsverhuursysteem
50. En de installatie van een nieuwe camperparkeerplek zijn initiatieven die achter de schermen voorbereid zijn, en waarvan we in 2021 naar het resultaat mogen uitkijken.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is