High five voor Hasseltse horeca

Met vijf krachtige maatregelen geeft de stad Hasselt haar horeca een stevige maar broodnodige duw in de rug nu de heropening er zit aan te komen. “Hasselt is een bruisende horecastad. Uiteraard willen we dat zo houden. Daarvoor leveren we met dit stadsbestuur extra inspanningen,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

“Kort samengevat gaat het over vijf steunmaatregelen waarmee we de Hasseltse horeca een symbolische ‘high five’ willen geven. Het is al genoeg gezegd: de horecasector lijdt enorm onder deze crisis. Als stadsbestuur pakken we daarom al onze instrumenten die we ter beschikking hebben aan om hen te steunen,” opent burgemeester Vandeput.

“Nu de heropstart nadert gaan we de horeca faciliteren om in het kader van de veilige afstand de uitbreiding van hun terrasruimte aan te vragen. Dat zal via een eenvoudige digitale applicatie gaan. De veiligheid van de bezoekers en het personeel staat voorop maar wij zorgen voor een minimale planlast voor de ondernemer”, aldus schepen van lokale economie Rik Dehollogne (N-VA).

Schepen van ruimtelijke ordening en mobiliteit Marc Schepers (sp.a) ondersteunt dit initiatief en nam eerder al belangrijke maatregelen voor de horeca. “We creëerden met de dienst mobiliteit afhaalstroken zodat onze horeca hun praktijken de afgelopen weken ook wat minder moeilijk werden gemaakt. In dat opzicht pasten we ook het beleid van de beweegbare paaltjes aan. Door een continu zaterdagregime maakten we meer plaats in de binnenstad en ondernemers die afhaaldiensten organiseerden kregen een kaart om de paaltjes naar beneden te halen.”

“Samen met de speciaal in het leven geroepen website www.shopinhasselt waar de Hasseltse horeca hun diensten kunnen aanbieden en de afschaffing van de terrasbelasting voor dit jaar hebben we zo vijf krachtige signalen willen sturen naar onze fel beproefde horeca. Daarbij wil ik nogmaals hun veerkracht in de verf zetten. Het is ongelooflijk hoe inventief de Hasseltse ondernemers zijn. Dat sterkt me in de gedachte dat we hier samen uitkomen. Als stadsbestuur zullen we de lokale handel binnen onze mogelijkheden optimaal blijven ondersteunen. Tot slot vertrekt van zodra de nationale veiligheidsraad haar fiat geeft voor de opening van de horeca onze al van bij de start van deze coronacrisis beloofde horecabon. Hasselaren, houd jullie brievenbus in de gaten. Er zal dan snel voor elk gezinslid een bon van 5 euro te vinden zijn. Uiteraard te spenderen in onze Hasseltse horecazaken”, besluit burgemeester Vandeput.

High five voor de horeca

1. Horecabon van 5 euro voor élke Hasselaar
2. Tijdelijke vereenvoudiging uitbreiding terrasruimte