Eerste fase participatietraject Sint-Hubertussite afgerond

De eerste fase van het participatietraject rond de nieuwe invulling op de Sint-Hubertussite in Runkst, met de Sint-Hubertuskerk en de pastorijwoning, is afgerond. Stad Hasselt gaat nu op zoek naar een ontwerper die met de inbreng van de Runkstenaren aan de slag moet. “In de zomer van 2022 zal het ontwerp er zijn en organiseren we opnieuw enkele terugkoppelingsmomenten met de bewoners en het ontwerpteam”, aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen (N-VA) en Laurence Libert (Open Vld), bevoegd voor Gebouwen.

Dat de Sint-Hubertuskerk deels zou worden afgebroken, stond al een tijdje vast. De waardevolle restanten van de kerk zullen opgaan in een kerkpark. Verder wordt het pastorijgebouw herschapen tot het ontmoetingscentrum van de toekomst. Dat moet het huidige ontmoetingscentrum aan de Runkstersteenweg vervangen.

“Een hele ingreep in het uitzicht en in de beleving in Runkst”, legt schepen Meynen uit. “We vonden het dan ook uitermate belangrijk om de inwoners mee te betrekken in dit verhaal en hun mening te kennen. Daarom startten we in juni een participatietraject. Verdeeld over een online bevraging en vier momenten – 3 momenten met een kleinere kerngroep en 1 groot dialoogcafé – konden de Runkstenaren hun aandachtspunten doorgeven. De feedback uit deze gesprekken vormt de basis voor het ontwerp. De ontwerper – waar we nu naar op zoek gaan – moet dus ernstig rekening houden met de gevormde aanbevelingen. De mate waarin het ontwerp aansluit bij de ideeën van de inwoners van de wijk zal dan ook een belangrijke rol spelen bij de beoordeling van elk concept.”

De inwoners van Runkst namen de uitnodiging voor het participatietraject ter harte. Ruim 100 Runkstenaren namen deel, om mee na te denken over de nieuwe invulling op de site. Daaruit werden verschillende aanbevelingen gedistilleerd.

“We delen de aanbevelingen op in twee groepen, enerzijds voor het ontmoetingsplein en anderzijds voor het ontmoetingscentrum”, vervolgen schepenen Libert en Meynen. “De Runkstenaren willen een ontmoetingsplein dat laagdrempelig is, voor jong en oud, van elke afkomst, dat uitnodigt om elkaar niet alleen te ontmoeten op georganiseerde events maar ook een plein dat aanzet tot spontane bijeenkomsten. Verder verwachten ze een plein met extra groen dat kan dienen als groene long voor Runkst, dat ruimte biedt voor buurtprojecten en -initiatieven maar waar ook plaats is voor momenten van rust.”

“Het ontmoetingscentrum op haar beurt moet een multifunctioneel, flexibel en duurzaam gebouw worden voor gedeeld gebruik, voor een divers en uiteenlopend verenigingsleven uit de wijk, maar ook voor de individuele Runkstenaar. Waarbij het ontwerp extra rekening moet houden met akoestiek om overlast te beperken. Daarnaast pleitten de inwoners voor een eenvoudig beheerssysteem, met praktische en geautomatiseerde oplossingen voor beheer en onderhoud.”

Timing

Geïnteresseerde ontwerpers krijgen dus een hele boterham voorgeschoteld om mee in overweging te nemen bij het bedenken van het concept.

“Geen eenvoudige opdracht, want het is een mix van meningen. Het is de bedoeling dat we in het voorjaar een ontwerper aanstellen, zodat we in de zomer samen met de Runkstenaren en het ontwerpteam regelmatig kunnen terugkoppelen over het plan”, besluit schepen Libert. “Daarna kunnen we, als de doorlooptijd voor o.a. vergunningen afgelopen is, op zoek naar een aannemer die het ontwerp zal uitwerken naar de realiteit. We hopen de eerste steen te kunnen leggen begin 2024. Het is een werk van lange adem maar het wachten zal absoluut beloond worden.”