Wegens groot succes vijf extra Digipunten

Op 14 september 2023, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

HASSELT – De stad Hasselt opent de komende weken vijf extra Digipunten. Zo staat de teller binnenkort op tien Digipunten en een uitleendienst, verspreid tot in de deelgemeenten. “Dat is nodig want onze huidige Digipunten zijn een succes. Sinds half april ontvingen we al 444 unieke Hasselaren,” vertellen schepenen Rik Dehollogne en Frank Dewael.

 

Met de opening van de Digipunten Student Hotspot (16/9), Bibliotheek Hasselt Limburg (20/9), Steborg (25/9), Domo Huis Sint-Lambrechts-Herk (4/10) en de Stedelijke Basisschool Kermt (ntb) breidt de stad Hasselt haar aanbod aan digitale hulpverlening stelselmatig uit. “Hiermee zorgen we voor persoonlijke hulp bij vragen rond het gebruik van smartphone, laptop of tablet. Loop gewoon binnen tijdens de openingsuren van onze Digipunten en samen met het digiteam zoeken we een antwoord op je digitale vraag,” aldus schepen Dehollogne en schepen Frank Dewael.

 

Succes

 

Het concept dat gesteund wordt door Digibanken Vlaanderen slaat aan bij de Hasselaar. “Sinds we op 17 april van start gingen, vonden 444 unieke Hasselaren al de weg naar één van onze Digipunten. Sommigen van hen krijgen we meermaals over de vloer. De populairste locaties zijn het Digipunt in ‘t Scheep en in het Wijkpunt Kuringen. Per klant besteden we ongeveer een uurtje tijd. Onze oudste klant Leon is 92, Braika is met 23 jaar de jongste. De meest voorkomende vragen gaan over Itsme. Daarnaast vragen Hasselaren hulp bij WhatsApp of het downloaden van foto’s. Ook leenden we al 29 laptops uit, want Digipunt ‘t Scheep heeft ook een uitleendienst,” vertelt Dewael.

 

Sociaal aspect

 

Voor de Hasselaren die hun huis niet meer kunnen verlaten, voorziet de stad digitale hulp aan huis. “Ben je bedlegerig, slecht te been, mindervalide of kan je om een andere reden het huis niet uit: dan zijn er onze studenten informatica die op pad trekken om mensen uitleg te geven. Het zogenaamde ‘Beego-project’ startte in 2022 en sindsdien losten onze studenten zo al een 140-tal problemen op. Vaak leidt dat ook tot fijne verhalen zoals iemand die een Windows 11-update nodig had, maar waar de student uiteindelijk ook zijn hoorapparaat op het geluidssysteem van zijn TV aansloot. Zo kan de man vanaf nu zonder ondertiteling naar zijn favoriete programma’s kijken. Dat is een mooi bewijs dat deze digitale hulp meer is dan puur technische bijstand maar ook een sociaal aspect heeft,” besluit schepen Dehollogne.

 

Meer info: www.hasselt.be/digitalehulp

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is