Stad Hasselt zoekt nabestaanden Oud Kerkhof

Op 25 april 2023, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten

Stad Hasselt is op zoek naar nabestaanden van de graven op het Oud Kerkhof. Na het finaliseren van een beheersplan, met goedkeuring van Agentschap Onroerend Erfgoed, wil het nu de historische grafmonumenten duurzaam conserveren. De meeste graven zijn echter nog privé-eigendom. Om aan de slag te kunnen wil de stad zo veel mogelijk graven verwerven.

Het Oud Kerkhof aan de Kempische Steenweg ontstond in 1800 als oplossing voor een nijpend plaatsgebrek op het kerkhof nabij de Sint-Quintinuskathedraal. In 1930 kreeg het Oud Kerkhof dan zelf de eeuwige rust en sindsdien wordt er niet meer actief begraven. Door de onschatbare historische waarde werd het een beschermd monument in 2004.

“Als stadsbestuur gaven we midden 2021 de opdracht aan een studiebureau om een beheersplan te ontwikkelen voor het Oud Kerkhof”, legt schepen Laurence Libert, bevoegd voor Begraafplaatsen, uit. “Het is immers zo dat elke ingreep of beheersmaatregel die we zouden willen uitvoeren, goedgekeurd moet worden door het Agentschap Onroerend Erfgoed, door het beschermd statuut van het kerkhof. Met het beheersplan, dat nagenoeg klaar is en in zijn geheel zal goedgekeurd worden door het Agentschap, hebben we een heldere langetermijnvisie voor de komende 24 jaar, om de begraafplaats in z’n totaliteit duurzaam te onderhouden. Let wel, we willen het geheel conserveren en in stand houden, niet renoveren naar iets gloednieuw.”

Concessies overnemen

Het overgrote deel van de grafmonumenten zijn echter geen eigendom van stad Hasselt.

“Als gevolg daarvan mogen we geen werken laten uitvoeren aan de graven”, gaat burgemeester Steven Vandeput verder. “Oorspronkelijk kreeg elke begraafplaats een eeuwigdurende concessie. Maar in 1971 werden die omgezet naar concessies van 50 jaar. Deze moeten dus vernieuwd worden, voor wie wil. We zullen dus in de komende tijd, zoals wettelijk verplicht, bordjes plaatsen aan elk afzonderlijk graf ter bekendmaking voor het verlengen van de concessie. Ook aan de ingang van de begraafplaats zal er een groot bord komen, voor een periode van 1 jaar. We hopen op deze manier zoveel mogelijk nabestaanden te bereiken, we hebben immers niet zomaar contactgegevens van de familieleden.”

Wanneer nabestaanden gedurende die periode zich niet kenbaar maken en de concessie niet verlengen eindigt deze en wordt het graf eigendom van stad Hasselt.

“We zouden graag zoveel als mogelijk graven verwerven om zo ons beheersplan uit te voeren”, aldus burgemeester Vandeput en schepen Libert. “Dat wil echter niet zeggen dat we hopen op zo weinig mogelijk reactie. Elke nabestaande kan ook gewoon een graf overdragen aan de stad. Dat is ook alleen maar in hun voordeel.

Een nabestaande mag immers ook niet op individuele basis, zonder toelating, restauratiewerken uitvoeren. Als stad willen we deze last én kost graag op ons nemen, om zo de grafmonumenten en het waardevolle groen in het Oud Kerkhof duurzaam te bestendigen.”

Op een info-avond, op 24 mei om 19u00, in stadhuis ’t Scheep, zal alles uitgebreid toegelicht worden aan de nabestaanden. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via www.hasselt.be/infomomentkerkhof.