Stad Hasselt zet opnieuw mobiele camera’s in voor toezicht begraafplaatsen

Op 31 oktober 2019, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten, Politie - Veiligheid

Mobiele camera’s houden in de Allerheiligenperiode een extra oogje in het zeil op de Hasseltse begraafplaatsen. Stad Hasselt en politie Limburg Regio Hoofdstad geven zo een ontradend signaal aan mogelijke daders van diefstal en vandalisme. “Dit jaar voeren we het aantal camera’s nog op”, aldus burgemeester Steven Vandeput.

Sinds de zomer van 2017 zet stad Hasselt mobiele camera’s in om nog sneller overtreders te kunnen betrappen en overlastfenomenen een halt toe te roepen. Maandelijks overlopen de dienst preventie en lokale politie Limburg Regio Hoofdstad de mogelijke locaties voor het plaatsen van een camera. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met het aantal gemelde feiten voor een bepaalde locatie, de aard van de feiten en tijdsgebonden fenomenen.

In het kader van deze laatste factor besliste de dienst preventie en de lokale politie Limburg Regio Hoofdstad om tijdelijk mobiele camera’s te plaatsen op begraafplaatsen in Hasselt. “We voeren het aantal camera’s dit jaar nog op”, aldus burgemeester Steven Vandeput. “Naast diegene die er vorig jaar al hingen aan de ingang van de begraafplaats Kruisveld en de begraafplaatsen in Kermt en Kiewit komt er nog een camera aan het kerkhof van Runkst en Sint-Lambrechts-Herk. Verleden maand hing er ook al een mobiele camera aan het kerkhof in Stevoort.”

“De laatste jaren krijgen we tijdens de Allerheiligenperiode meldingen van diefstal en vandalisme op kerkhoven. Door het inzetten van onze mobiele camera’s willen we een extra oogje in het zeil houden om deze feiten een halt toe te roepen. Daders die betrapt worden, riskeren een proces-verbaal of een GAS boete”, laat burgemeester Steven Vandeput weten. “Bezoekers van de begraafplaatsen die onregelmatigheden opmerken, vragen we daarnaast via informatieborden om contact op te nemen met de politie of dienst Preventie.”

“Om een gericht onderzoek te kunnen voeren, is het belangrijk dat er steeds aangifte wordt gedaan van elke vorm van vandalisme of diefstal”, benadrukt korpschef Philip Pirard van politie Limburg Regio Hoofdstad. “Wie waardevolle voorwerpen aan een graf plaatst, raden we bovendien aan er steeds een foto van te nemen en ze eventueel te markeren. Op die manier kan de politie zich snel een duidelijk beeld vormen van het misdrijf. Zie je iets verdacht verwittig dan zeker de politie via het nummer 101.”

Hasselaren die vragen  hebben over de inzet van mobiele camera’s of suggesties willen doen voor locaties kunnen deze melden via camera [at] hasselt.be