U bent hier
Nieuwe website Sociale Dienst geeft toegankelijke digitale dienstverlening

De stad Hasselt blijft zich inzetten voor een warme, inclusieve en toegankelijke samenleving, waarin niemand achterblijft.
De vernieuwde website van de sociale dienst sluit naadloos aan bij de principes van het bestuursakkoord en biedt Hasselaren nu nóg betere digitale dienstverlening.
Duidelijke en toegankelijke informatie
De website biedt daarnaast een betere en overzichtelijke informatieverstrekking, die volledig is afgestemd op de behoeften van de inwoners. De informatie is duidelijk geschreven in begrijpelijke taal en is gebundeld op een manier die gemakkelijk te navigeren is. De beelden op de website reflecteren de identiteit van de stad Hasselt, met een focus op positiviteit, diversiteit en toekomstgerichte oplossingen. Dit maakt de website uniek in vergelijking met andere steden en gemeenten, die vaak ‘droge’ of probleemgerichte beelden gebruiken.
Schepen van Sociaal Beleid Astrid Franssens voegt toe: “Met deze vernieuwde website willen we niet alleen digitaal toegankelijker en nabij zijn, maar ook onze warme en mensgerichte benadering versterken. Het is belangrijk dat Hasselaren zich gehoord en ondersteund voelen, zowel online als in het dagelijkse contact met onze diensten. We realiseren hier een mooie win win: Hasselaren die vlot digitaal vaardig zijn kunnen flexibel en online hun administratie in orde brengen en opvolgen én maatschappelijk werkers krijgen op die manier meer tijd en ruimte vrij om nog sneller Hasselaren die minder digitaal vaardig zijn persoonlijk verder te helpen. ”
Een website die de Hasselaar centraal stelt
De vernieuwde website van de sociale dienst is niet alleen gebruiksvriendelijker, maar biedt Hasselaren nu ook de mogelijkheid om verschillende diensten digitaal aan te vragen, zoals attesten voor het leefloon of de premie van het stookoliefonds. Dit maakt de dienstverlening sneller en efficiënter, en zorgt ervoor dat inwoners in moeilijke tijden sneller de hulp krijgen die ze nodig hebben.
Schepen van Digitalisering Dymfna Meynen, benadrukt: “Hasselt is een sociale stad. We laten niemand achter. Hasselaren in moeilijkheden reiken we de hand. Ook als ze digitaal misschien wat minder onderlegd zijn. Vandaar deze vernieuwing. Onze sociale dienst is zo nog toegankelijker. Ik ben blij dat ik daar als schepen van Digitalisering ook mijn steentje toe kan bijdragen.”
Onder de noemer ‘Hasselt Digitaal’ werkt de stad verder aan een toegankelijke digitale service die de inwoners op een klantgerichte en persoonlijke manier ondersteunt.
Eenvoudiger aanvragen en sneller geholpen
Dankzij de verbeterde toegankelijkheid van de website kunnen Hasselaren nu eenvoudig digitale aanvragen doen, zoals het boeken van een afspraak bij het welzijnsonthaal of het aanvragen van belangrijke documenten. De vernieuwde digitale tools zorgen ervoor dat mensen sneller geholpen kunnen worden, zonder de noodzaak voor onnodige administratieve stappen.
De stad Hasselt blijft zich inzetten voor een warme, inclusieve en verbonden stad, waar zowel fysieke als digitale dienstverlening optimaal op elkaar aansluiten. De vernieuwde website van de sociale dienst is een belangrijke stap in de richting van een stad die klaar is voor de toekomst.
Bezoek de vernieuwde website van de sociale dienst van Hasselt/ https://www.hasselt.be/nl/sociale-hulp-ocmw