Hasselt opent twee extra Digipunten

Op 5 juni 2023, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokaal sociaal beleid - OCMW

HASSELT – Sinds 1 juni beschikt stad Hasselt over twee extra Digipunten. Die werden versneld geopend in de Lokale Dienstencentra Banneux en Stadspark. Daarmee breidt de stad Hasselt haar aanbod aan digitale hulpverlening stelselmatig uit. Dat moet uiteindelijk leiden tot negen Digipunten verspreid over de hele stad. “Hiermee zorgen we voor persoonlijke hulp bij vragen rond het gebruik van smartphone, laptop of tablet,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen en schepen van Digitalisering Frank Dewael. Op zaterdag 3 juni is het Dag van de Digibanken. Dan zetten de Digipunten hun deuren open.

“De cijfers van de Digimeter liegen er niet om. In 2022 kregen 7 op 10 Vlamingen phisingmails en is het vertrouwen en de interesse in de digitale wereld gedaald door de enorme opmars van desinformatie op het internet. Vandaar dat we nu al versneld twee extra Digipunten in de Lokale Dienstencentra Banneux en Stadspark openen. Loop gewoon binnen tijdens de openingsuren van onze Digipunten en samen met het digiteam zoeken we een antwoord op je digitale vraag,” vertellen schepenen Meynen en Dewael.

Met welke vragen zit de Hasselaar dan zoal? “Het zijn zeker niet alleen digibeten die bij ons aankloppen. Momenteel blijft begeleiding in activeren of deblokkeren van Itsme een topper. Daarnaast vragen Hasselaren hulp bij een eerste kennismaking van het internet, hoe browsen, hoe correcte informatie terugvinden. Ook andere praktische vragen zoals een nieuw contact aanmaken in Whatsapp komen aan bod. Bij het uitlenen van een laptop, zorgen we voor een rondleiding in wat de laptop voor de Hasselaar specifiek kan betekenen,” legt Meynen uit.

Zaterdag 3 juni is het in heel Vlaanderen de Dag van de Digibanken. “Tijdens de opendeurdag kan je kennismaken met onze Digiwerking én preventielessen cybersecurity van de Lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad volgen. Daarnaast voorzien we in computerspelletjes en een sprong in de virtual reality wereld voor kinderen. De ouders kunnen hierdoor terecht bij de vrijwilligers voor digitale vragen,” besluit Meynen.

Meer info:

www.hasselt.be/nl/nieuws/opendeurdag-digipunt