Bewoners HOGEVIJF Banneux ruimen wekelijks zwerfvuil

Op 18 november 2021, over deze onderwerpen: Afvalverwerking - Ecologie

Bewoners van woonzorgcentrum HOGEVIJF campus Banneux zullen komende weken elke woensdag zwerfvuil opruimen tijdens hun wekelijkse wandeling. Ze krijgen daarvoor het nodige materiaal van stad Hasselt.

Elke woensdag en vrijdag, als het weer het toelaat, trekt een groep bestaande uit gemiddeld 20 bewoners van woonzorgcentrum HOGEVIJF campus Banneux erop uit voor een verkwikkende wandeling van ca. 1,5km.

“We kregen recent de melding dat ze erg geïnteresseerd zijn om tijdens deze wandeling ook het zwerfvuil langs hun route op te ruimen”, legt schepen Laurence Libert, bevoegd voor Propere Stad, uit. “Daarom gaan we ze ook met alle plezier ondersteunen tijdens hun wekelijkse ‘plandeling’ (plog + wandeling) en ontlenen we het nodige materiaal, zoals grijpstokken, fluohesjes, vuilniszakken en handschoenen. Speciaal voor de gelegenheid lieten we ook speciale buttons maken van Team Propere Stad die ze kunnen opspelden.”

Schepen Libert overhandigde het materiaal aan de inwoners en ging mee op pad tijdens de eerste zwerfvuilwandeling.

“Het spreekt voor zich dat we initiatieven als deze heel erg ondersteunen. Ik heb het al vaak herhaald, maar Team Propere Stad, dat is iedereen. Van jong tot oud”, gaat schepen Libert verder. “Met z’n allen moeten we inzien dat zwerfvuil niet op straat hoort. Ik ben dus blij dat ook de ietwat oudere generatie de grijpstok oppakt en mee stapt in de strijd tegen straatafval.”

Woonzorgcentrum HOGEVIJF onderzoekt de mogelijkheid om het project uit te breiden naar campus Stadspark.

“Het idee is eigenlijk gegroeid vanuit de bewoners zelf”, vertelt Chantal Grauwels, experte dementie binnen HOGEVIJF. “We merkten tijdens onze wekelijkse wandelingen dat er wel eens wat zwerfvuil rondslingerde én dat bewoners het vanzelf trachtten op te rapen. Omdat we onze bewoners met dementie graag extra uitdagen en laten voelen dat ze nog steeds hun steentje kunnen bijdragen in onze samenleving, starten we nu dit proefproject waar we ook gericht op zoek gaan naar het zwerfvuil en het opruimen. Zo verhogen we de zelfwaarde van de bewoners en we merken dat het groepsgevoel wordt versterkt omdat ze elkaar helpen. We hopen het project te kunnen uitbreiden naar campus Stadspark.”

Voor schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen is dit een ideale combinatie van verschillende beleidsdoelstellingen. “We promoten al langer meer beweging bij onze senioren maar nu combineren ze dit met het netjes houden van onze stad. Bovendien participeren ze hierdoor nog actief aan onze samenleving én houden ze contact met de buurt. Dat zijn heel wat positieve elementen in één activiteit. Zo hebben we het graag,” aldus nog Meynen.