Programma 2024

1. Een eigen (t)huis

Een eigen woning is één van de sterkste fundamenten onder onze welvaart. Het lokale woonbeleid moet ervoor zorgen dat het (sociale en private) woningaanbod in Hasselt divers is, met een bijzondere aandacht voor betaalbare woningen voor jonge gezinnen, (her)starters, 60-plussers en alleenstaanden. Daarvoor proberen we zoveel mogelijk drempels en hindernissen, die binnen onze lokale bevoegdheden liggen, weg te nemen.

 

We moeten spaarzaam omspringen met de ruimte die we hebben en de focus moet liggen op de versterking en verdichting van onze stads- en dorpskernen. We verruimen daarom het vergunningenkader dat toelaat om gemengde woonvormen, hamsterhuren en kleinere eenpersoons-wooneenheden te bouwen. Het betekent ook dat hoger bouwen, kleiner bouwen, etc. moet kunnen. Dat betekent echter niet dat alles zomaar kan. Want we willen in de toekomst onze woonuitbreidingsgebieden maximaal vrijwaren van nieuwbouwprojecten en zo onze open, groene ruimte optimaliseren. Maar als we meer groen willen, zullen we ook hoger moeten durven bouwen. Verwacht echter geen wolkenkrabbers. We blijven bouwen op maat van Hasselt.

 

Vergunningenbeleid

 

Het vergunningenbeleid moet niet alleen soepeler, het moet ook meer klantgericht. We splitsen de dienst vergunningen op in een afdeling voor grote projecten en één voor kleinere bouwaanvragen. Daarbij krijgt de particulier een rechtstreeks aanspreekpunt binnen de dienst. Zodoende krijgen particulieren sneller en duidelijk antwoord op hun vragen.

 

Jongeren

 

Jongeren krijgen specifieke aandacht in hun zoektocht naar een woning. We onderzoeken mogelijkheden naar borgstelling voor het afsluiten van een hypothecaire lening. Specifiek voor jongere inwoners zoeken we naar interessante, alternatieve woonvormen.

 

Sociale woningen

 

Hasselt en Kortessem behalen de doelstellingen die door Vlaanderen worden opgelegd in het kader van sociale woningen. Steun en hulp moeten echter terechtkomen bij de mensen die er echt nood aan hebben. We bestrijden daarom fraude bij sociale woningen. Handhaving en opvolging van sociale fraude en domiciliefraude zijn daarbij cruciaal.

Maar er staan ook sociale woningen leeg: dit pakken we aan door de aanstelling van een leegstandbeheerder. Onze vertegenwoordigers in de sociale huisvestingsmaatschappij waken over het belang van lokale binding bij het toewijzen van een sociale woning. Toegankelijkheid is zeker bij sociale woningen van cruciaal belang. Het aanbod aan toegankelijke woningen moet dan ook voldoende hoog zijn. Onze toegankelijkheidsambtenaar krijgt deze specifieke opdracht mee.

Een sociale (huur)woning is idealiter slechts een tijdelijk hulpmiddel. We stimuleren bewoners van sociale woningen om hun eigen situatie te verbeteren en zo op termijn naar de private woningmarkt over te stappen. Zodoende komt de sociale woning opnieuw vrij voor iemand die er op dat moment meer nood aan heeft.

2. Thuis in een sterke wijk

Beter een goede buur dan een verre vriend. Wijkwerkingen verbinden Hasselaren op een informele manier. Samen komen ze zo tot een hechte gemeenschap. Hasselt bestaat uit sterke wijken en deelgemeenten. De komst van Kortessem zet het belang van onze meer landelijke deelgemeenten nog extra in de kijker. Woonkernen, wijk- dorpspleinen en deelgemeenten bouwen we nog verder uit als plek voor ontmoeting.

 

Aantrekkelijke en bereikbare kernen zijn is ook de plaats waar bankautomaten, afhaalpunten en buurtwinkels hun plek hebben. En het café of ontmoetingscentrum om de hoek. Daarvoor voorzien we de nodige investeringen in de openbare infrastructuur, specifiek in de deelgemeenten. De wijkraden zijn daarbij onze eerste gesprekspartner. We betrekken hen dan ook bij ontwikkelingen of projecten op wijkniveau en gaan op regelmatige basis met hun in dialoog. Wijken die nog geen wijk- of dorpsraad hebben maar dit wel wensen, begeleiden wij bij de opstart van een dergelijke raad. We blijven inzetten op de organisatie van netwerkavonden om buurtcomités en wijk- of dorpsraden elkaar te laten ontmoeten en ideeën uit te wisselen.

 

Wijkbudgetten

 

De wijkbudgetten blijven een sterk instrument om onze buurtwerking te versterken. We onderzoeken de mogelijkheden om deze zelfs nog verder uit te breiden via bijvoorbeeld een catalogus. De wijkmanager en/of buurtwerker is hét aanspreekpunt voor de wijkbewoners. Hun bekendheid vergroten we via onze communicatiekanalen.

 

Wijkkrantjes

 

Onze wijkkrantjes zijn een sterk instrument om de verbondenheid binnen een wijk te verstevigen. De hyperlokale berichtgeving zorgt voor een gevoel van (h)erkenning. De ondersteuning die de stad aan de wijkredacties geeft, blijft. We stimuleren andere wijken om soortgelijke wijkkrantjes op te starten. Daarbij focussen we ons specifiek op Kortessem waar we een wijkkrantje lanceren.

 

Buurtfeesten

 

We starten een campagne op waarmee we het aanbod voor materiaal om buurtfeesten te organiseren, extra promoten in Kortessem. We willen de schwung die dankzij dit aanbod in de Hasseltse wijken heerst, meteen laten overgaan naar Kortessem. We bouwen dit aanbod verder uit.

 

Hoplr

 

Hoplr is hét online platform om buurtbewoners met elkaar in contact te brengen, we bekijken hoe we dit platform ook meer kunnen gebruiken om wijkgerichte communicatie vanuit onze verschillende stadsdiensten te verspreiden. Hoplr breiden we uiteraard uit naar Kortessem.

 

Dienstverlening

 

Onze basisdienstverlening moet 24/7 digitaal beschikbaar zijn. De openingstijden van de loketten worden meer afgestemd op de noden van de gebruiker. Het gemeentehuis in Kortessem blijft bestaan voor dienstverlening. We onderzoeken hoe we op andere decentrale manieren onze basisdienstverlening dichter bij de burger kunnen brengen.

3. Zorg dichtbij thuis

Samen met onze partners binnen Hasselt Zorgstad bekijken we hoe we projecten en acties die kaderen binnen ons gezondheidsbeleid vorm kunnen geven. Hierbij kan een breed scala aan gezondheidsthema’s aan bod komen. Ook Hasselt Zorgstad maken we meer bekend binnen het zorglandschap.

 

Onze Eerstelijnszone Herkenrode (ELZH) bouwen we verder uit. We focussen daarbij op de kerntaken die Vlaanderen heeft voorgeschreven voor de eerstelijnszones, o.a. het verder uitwerken van de sociale kaart. Samen met de ELZH bekijken we hoe we een uitbreiding van onze eerstelijnspsychologen kunnen bewerkstelligen. Dit kadert in onze aanpak van psychische gezondheidsproblematiek.

 

Huis van het Kind

 

Het ‘Huis van het Kind’ is er voor élke Hasselaar die met vragen zit rond de opvoeding van zijn of haar kind. We verruimen de doelgroep die nu bereikt wordt.

 

Bewegen

 

Ook overgewicht pakken we via verschillende invalshoeken aan. Zo stimuleren we beweging onder meer door het aanbod aan buitenfitnesstoestellen uit te breiden en vooral in de deelgemeenten te integreren. We informeren en sensibiliseren rond gezonde voeding, zonder daarbij betuttelend te zijn.

 

‘Hasselt, hartvriendelijke stad’ en ‘Hasselt, dementievriendelijke stad’ zijn projecten waarmee we de afgelopen bestuursperiode sterk het verschil hebben kunnen maken. Deze inspanningen, onder meer de plaatsing van AED-toestellen, blijven we verder zetten.

 

Hogevijf zetten we verder in de markt als aantrekkelijke werkgever om op die manier de juiste profielen aan te trekken.

 

Tot slot zorgen we via een vereenvoudigd vergunningenbeleid dat dokters en andere (medische) vrije beroepen zich gemakkelijker kunnen vestigen. We breiden het systeem van zorgparkeren uit.

 

 

 

4. Een thuis voor de jonge en ambitieuze Hasselaar

De jongeren krijgen meer inspraak in het jongerenbeleid. De jeugdraad is daarvoor het ideale instrument. Daarvoor stimuleren we wel een brede inspraak met afgevaardigden van iedere vereniging. Ook jongeren die geen lid zijn van een jeugdvereniging verdienen een stem in de jeugdraad. Daarom is laagdrempeligheid van belang voor iedere leeftijdscategorie vanaf 16 jaar.

 

Onder de noemer ‘Hasselt leeft’ geven we de stad voor een deel aan de jeugd. We onderzoeken hoe en waar we in Hasselt kinderstraten kunnen installeren. Die vinden aansluiting bij de bestaande speeltuigen. Jongeren krijgen meer ruimte. Hangplekken, uitleefplekken of pleisterplaatsen zijn niet per definitie ‘overlastplaasten’. We maken ook werk van hangplaatsen en veilige ontmoetingsplekken voor de plaatselijke jongeren in de deelgemeenten.

 

Jongerendistrict

 

De jeugdhuizen brengen we beter in kaart zodat jongeren hun weg vinden naar doelgerichte initiatieven. We kunnen als stad mee ondersteunen met een leidraad voor het opstarten en openhouden van een jeugdhuis. Belangrijk is dat jeugdhuizen een veilige haven kunnen zijn. We willen het accent leggen op een jeugdvriendelijke en tolerante stad. Daarom kan het centraliseren van jeugdlocaties en studentecafés een meerwaarde zijn. We denken daarbij aan de uitbouw van een jongerendistrict en onderzoeken daarbij of de site rond de voormalige Muziekodroom daarvoor kan dienen. Een rustige locatie en een zone waar jongeren hun weg kunnen vinden in het uitgaansleven. Een studentvriendelijke en veilige uitgaansbuurt, in harmonie met de buurt, is daarom van essentieel belang. De voetgangers- en fietsersbrug die in aanbouw is zorgt voor de verbinding met de studentencafés in de binnenstad.

 

Hasselt, studentenstad

 

Hasselt groeit als studentenstad. We willen daarbij nog meer de switch maken van pendelstudentenstad naar kotstudentenstad. De infrastructuur blijven we aanpassen op maat van onze stijgende studentenaantallen.

 

Jeugdverenigingen

 

Onze jeugdverenigingen zijn van cruciaal belang binnen de lokale jeugdwerking. Zij leveren een zinvolle en leerrijke vrijetijdsbesteding aan onze jeugd. Het is dan ook de taak van het stadsbestuur om hen een gewaarborgd, veilig onderdak te garanderen. We werken voor jeugdaccommodatie een investeringsreglement uit naar analogie van sportinfrastructuur en ontmoetingscentra. Dit doen we om investeringen in degelijke infrastructuren te stimuleren. We begeleiden en helpen jeugdverenigingen optimaal in het proces van opwaardering/vernieuwing van hun infrastructuur. Stadbestuur en jeugdverenigingen zijn natuurlijke bondgenoten in het bouw/renovatieproces.

 

Sensibilisering rond verslavingen en middelengebruik blijven we stimuleren. Uitwisselingen tussen ervaringsdeskundigen en jongeren zijn een meerwaarde en doen de jeugd stilstaan bij de impact van drank en drugs in hun eigen leven en in hun vereniging(en). 

 

 

 

5. Thuis ouder kunnen worden

Oud is niet out. Met deze insteek zetten we volop in op de leeftijdscategorie boven 60 jaar die jaar na jaar toeneemt. Het woord ‘senioren’ ademt nog steeds het beeld uit dat men vanouds van 60-plussers ophangt maar dat vandaag niet meer strookt met de realiteit. Daarom hanteren wij de term ‘60-plusser’, omdat enkel de leeftijd deze heterogene groep objectief definieert. Deze ‘Hasselaren met ervaring’ krijgen het respect en de waardering die ze verdienen.

 

Het huidige aanbod voor 60-plussers is al behoorlijk uitgebreid. Via antennepunten van onze Lokale Dienstencentra brengen we dat aanbod naar de wijken. We onderzoeken of er daarbij nood is aan een LDC in Kortessem. Hierdoor blijven onze 60-plussers actief en betrokken binnen onze maatschappij. Een bijzondere rol is hierbij weggelegd voor ons vrijwilligersbeleid. Dat bevordert dan weer de mentale gezondheid. Ook ‘kleinere’ ingrepen zoals extra zitbanken in de wijken verhogen het comfort.

 

Seniorentoets

 

De participatie door de seniorenraad bij relevante beslissingen verhogen we door een seniorentoets als advies te laten uitvoeren. Die seniorenadviesraad moet representatief zijn voor de Hasseltse 60-plussers en zijn rol als adviesorgaan ten volle opnemen. Het is belangrijk dat ook 60-plussers die niet tot een seniorenvereniging behoren voldoende vertegenwoordigd zijn in deze adviesraad.

 

Woonvormen

 

We kijken naar nieuwe woonvormen voor de toekomstige 60-plusser op basis van de wensen en behoeften. Daarbij streven we ernaar om hen zo lang mogelijk in eigen thuissetting te laten. Onder meer door blijvend in te zetten op vroegtijdige woningaanpassingen.

 

Mantelzorg

 

Ons mantelzorgbeleid is de afgelopen bestuursperiode erg sterk uitgebouwd. Die ingeslagen weg blijven we resoluut bewandelen. Extra aandacht geven we daarbij aan de jonge mantelzorger.

 

Digipunten

 

De digitale sneltrein raast met een enorme vaart voorbij. Het is de grote uitdaging voor iedereen om mee blijven met de technologie, zeker voor 60-plussers. Daarvoor blijven we inzetten op het digitaal aan boord houden van iedereen, jong en oud. Onze Digipunten vormen daarin een cruciale schakel. We installeren minstens één Digipunt in Kortessem. Wij pleiten daarbij voor behoud van de menselijke component. Behalve de automatisering behouden we ook de menselijke contacten. Een persoonlijk aanspreekpunt blijft aangewezen.

 

 

6. Alleen thuis?

Onze maatschappij is voortdurend in evolutie. Ook de samenlevingsvormen veranderen. Jongeren blijven langer thuis wonen bij de ouders. Koppels gaan minder snel samenwonen. Scheidingen zijn al lang geen uitzonderingen meer. De bevolking wordt ouder en Hasselaren eindigen op latere leeftijd geregeld alleen, zonder partner. Een stadsbestuur kan op die trends anticiperen.

 

Om aan de almaar groeiende groep van alleenstaanden tegemoet te komen voeren we een ‘singletoets’ in voor onze administratie. Daarbij toetsen we af of bepaalde reglementen niet onnodig in het nadeel van alleenstaanden werken. Anderzijds werken we de bestaande hiaten ten nadele van alleenstaanden in onze reglementering weg. Want alleen wonen kan uiteraard een bewuste keuze zijn maar veelal is het ook ‘onbewust’. Uit die onverhoopte situatie mag dan geen nadeel vloeien. We stimuleren daarbij ook initiatieven die mensen verbinden. We streven er zo naar om vereenzaming tegen te gaan.

Op vlak van wonen staan we ‘kleinere’ wooneenheden sneller toe.

 

Eenzaamheid

 

Eenzaamheid pakken we aan via buddywerking waarbij we een vrijwilliger (buddy) laten meegaan met een eenzame persoon om de eerste stap naar het reguliere vrijetijdsaanbod te zetten. We sensibiliseren de bevolking rond de herkenning van eenzaamheid en hoe hiermee omgaan. Binnen de hulpverlening focussen we op aandacht om eenzaamheid te herkennen. Via stoepbezoeken proberen we eenzaamheid te herkennen om vervolgens aan te pakken.

 

7. Vlot en veilig (t)huis

Met haar binnen- en buitenring, haar radiale steenwegen en de nabijheid van snelwegen zowel in het zuidwesten als het noorden is onze stad gezegend met een ideale basisstructuur voor een duurzame mobiliteit. Ons station is hét spoorknooppunt voor Limburg, het Albertkanaal loopt als een blauwe slagader door onze provincie. Deze stadsindeling moet een vlotte bereikbaarheid garanderen.

 

Hasselt is het mobiliteitsknooppunt voor Limburg. Dat betekent dat onze aandacht moet gaan naar zowel fietsinfrastructuur, een performant en hoogfrequent openbaar vervoer, maar ook met een duidelijke visie voor de wagen. Die mag niet worden uitgesloten maar moet de juiste plaats krijgen binnen onze stad. Kortom: een bereikbare stad, voor iedereen. Ook wie slecht te been is, moet op zijn of haar bestemming geraken.

 

Hyperlokaal mobiliteitsbeleid

 

Onze wijken en deelgemeenten krijgen bijzondere aandacht. Het stadscentrum is niet te vergelijken met de andere woonkernen. Daarom streven we naar een hyperlokaal mobiliteitsbeleid op maat van onze buurten. Ook deze legislatuur komen er extra investeringen in de deelgemeenten. Omdat elke woonkern nu eenmaal zijn eigen noden en visie het beste kent, investeren we deze extra middelen steeds in samenspraak met de lokale bewoners. Dat doen we via verkeersbevragingen specifiek gericht op de deelgemeenten.

 

Verkeersveiligheid

 

Een goed mobiliteitsbeleid start met een veilige omgeving. Verkeersveiligheid is dan ook onze topprioriteit. In dat opzicht deden we de voorbij vijf jaar al een enorme inhaalbeweging. Maar die oefening is nog niet af. We blijven daarom investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.

 

Elk vervoersmiddel heeft zijn plaats binnen ons mobiliteitsbeleid. Onze Hoppinpunten spelen daarin een belangrijke rol.

 

Stappen

 

Bijna heel het centrum werd de afgelopen vijf jaar aangepakt. Onze focus verhuist nu rechtstreeks naar de deelgemeenten waar we de voetpaden vernieuwen. Dit bevordert niet alleen het comfort maar ook de toegankelijkheid.

 

Trappen

 

We blijven investeren in onze fietsverbindingen en optimaliseren het fietsnetwerk tussen de wijken en deelgemeenten. Een fietsbrug in Runkst kan Runkst, Stevoort en Kermt beter en veiliger verbinden met de stad.

Wij pleiten voor een Fietssnelweg Hasselt-Kortessem die vooral de Kortessemse woonkernen via de Mombeekvallei op een snelle manier verbindt met Rapertingen.

 

Openbaar vervoer

 

We creëren meer ruimte op de Groene Boulevard door de streeklijnen van De Lijn naar de Grote Ring te verplaatsen. We zetten in op bussen vanop de gratis parkings naar het centrum. Dit moet tegen een goed tarief om mensen te verleiden om buiten het centrum te parkeren. Die pendelbussen moeten frequent genoeg zijn en de communicatie moet duidelijk zijn.

 

Personenvervoer

 

Onze stad moet ten alle tijden bereikbaar blijven met elk vervoermiddel. We zetten onze inspanningen om de parkeerplaatsen langs de straat voornamelijk voor te behouden voor Hasselaren verder. De overgang wordt wel versoepeld. Zo draaien we het betalend parkeren terug van 21u naar 19u. De plaatsen voor kortparkeren mogen 60 minuten in plaats van het huidige half uurtje gratis gebruikt worden. De huidige 100 uur gratis parkeren in de betaalzones voor Hasselaren op drie openbare parkings wordt uitgebreid naar Hasselt, buiten de kleine ring.

Er komt een inspanning voor het plaatsen van laadpalen. Bij heraanleg van straten houden we daar rekening mee. We onderzoeken hoe bedrijfsparkings en privéparkings kunnen worden ingepast in het parkeerbeleid.

De website Vlot naar Hasselt optimaliseren we om op een zo simpel mogelijke manier aan te geven welke lijnen ze kunnen nemen naar het centrum.

 

 

8. Een toegankelijke thuis

De laatste jaren werkten we sterk aan een integraal toegankelijke stad. Elke inwoner en bezoeker moet immers vlot gebruik kunnen maken van communicatie, gebouwen, openbaar vervoer, speelpleinen, pleinen en parken. Dat werk is echter nog niet af.

 

We gaan verder met de screening alle openbare gebouwen en terreinen. Daarvoor schakelen we het gespecialiseerde en erkende toegankelijkheidsbureau Inter in.

 

Toegankelijk openbaar domein

 

Ook het openbaar domein ondergaat een grondige screening. Zo brengen we ‘ontoegankelijke’ straten in kaart en pakken we ze aan.  We voorzien meer toegankelijke openbare toiletten. Parkeerplaatsen voor mensen met een beperking hebben vaak te weinig ruimte bij het uitstappen, we brengen deze in kaart en bekijken hoe we dit kunnen oplossen.

Ruimtes voor zowel volwassenen als baby’s om zich op een toegankelijke manier te verschonen, zijn nog steeds moeilijk te vinden in de binnenstad. We gaan de dialoog aan met de horeca om hiervoor oplossingen te zoeken. Dit kan immers een win-win-situatie zijn.

Onze musea en evenementen hebben een voorbeeldfunctie wat betreft toegankelijkheid.

De verschillende jeugdkampen die de stad Hasselt aanbiedt voor kinderen met een beperking breiden we uit.

We maken de drempelmeter aantrekkelijker voor verenigingen en clubs die hier vandaag de dag minder behoefte aan hebben en zetten dit mooie instrument verder in de markt zetten.

We blijven handelszaken en horecazaken verder stimuleren om hun pand toegankelijk te maken via een actieve promotie van het subsidiereglement. Met de Hasselt-app brengen we deze goed toegankelijke locaties en evenementen in kaart.

 

Toegankelijke dienstverlening

 

Onze dienstverlening behoort bij uitstek toegankelijk te zijn voor iedereen. Daarbij zetten we zoveel mogelijk in op digitale diensten zonder onze digibeten – mensen die het moeilijk hebben met de digitale evolutie - in de steek te laten. We voorzien een  parallel aanbod fysiek/digitaal en scholen tegelijkertijd bij via onze Digipunten. Voor slechthorenden en slechtzienden nemen we extra actie. Voor onze baliemedewerkers zetten we een samenwerking met doventolken op. Daarbovenop geven we een initiatie gebarentaal aan ons personeel en alle geïnteresseerde Hasselaren die we ook een workshop voor spreken voor slechthorenden aanbieden. We organiseren een infosessie over hoe blindheid en doofheid ervaren wordt. Slechtzienden hebben dan weer een andere behandeling nodig dan slechthorenden. Ook voor de service naar hen organiseren we specifieke opleiding.

 

Toegankelijke speeltuin

 

In elke deelgemeente voorzien we een toegankelijke speeltuin. Afgelopen bestuursperiode legden we er zo één aan op de Borggraaf. Zo grootschalig moeten we het niet overal aanpakken maar deze kan wel als voorbeeld dienen van een inclusieve, toegankelijke speeltuin van de toekomst.

 

Algemene toegankelijkheidstoets

 

Maar bovenal hanteren we de algemene toegankelijkheidstoets die alle beleidsbeslissingen moet ondergaan. Toegankelijkheid is immers hét transversale thema bij uitstek. Toegankelijkheid is toepasbaar op alle domeinen van ons beleid. We gaan dan ook met de toegankelijkheidskam door alle beslissingen. Deze toegankelijkheidsversnelling voeren we gestaag maar niet overhaast uit. Het is een proces van lange adem dat niet van vandaag op morgen zal zijn doorgevoerd. Maar we spreken wel de duidelijke intentie uit om van Hasselt voor iedereen een toegankelijk thuis te maken.

 

 

 

9. Welkom bij ons thuis

De voorbije bestuursperiode zetten we Hasselt op de kaart. Het stadsbestuur toonde ambitie en dat resulteerde in een verhoogde aandacht van de toerist. Zo slaagden we erin om een sterk toeristisch imago uit te bouwen. De focus lag daarbij op beleving, streekproducten, marketingcampagnes en dag- en verblijfstoerisme. Hasselt is een stad met karakter. Dat karakter en die authenticiteit behouden we en versterken we nog.

 

Onze stad is aantrekkelijk omwille van de bruisende functiemix die samenkomt in ons compacte stadscentrum. Mooie winkels en boetieks, smaakvolle horeca, boeiende musea, hoogwaardige evenementen en een opbloeiend studentenleven. Ons onroerend erfgoed moeten we koesteren en dus waarderen we de authentieke gevels die er nog zijn. Bijkomend voordeel is dat dit ook de aantrekkelijkheid van het straatbeeld opwaardeert.

 

Zakentoerisme

 

We zetten Hasselt verder op de kaart als topbestemming voor het zakentoerisme.  De toekomstige congreszaal die gebouwd zal worden, is een hoogtechnologisch juweeltje en een uitstekende (internationale) trekpleister.

We promoten het watertoerisme rond en langs ons Albertkanaal en het fietstoerisme doorheen heel de stad, waarbij we in eerste instantie een mooie fietsverbinding langs de prachtige natuur realiseren van Hasselt naar Kortessem.

 

Evenementen

 

De beleving die we aanbieden moet de identiteit van Hasselt versterken. We zetten in op imagoversterkende evenementen, met aandacht voor culturele beleving. We leggen de focus op de typische wijkevenementen zoals Tuilt Feest, de Pinksterfeesten en de Zomer Kick Off. We zetten verder in op het vernieuwen en uitbreiden van bepaalde evenementen zoals bijvoorbeeld Kunstennacht.

 

Lichtplan

 

We rollen het lichtplan verder uit in de hele (binnen)stad en investeren in een aangepast lichtplan in de wijken waar we ook verlichting voorzien voor specifieke gebouwen.

 

Herkenrode

 

Tijdens de vorige bestuursperiode slaagden we erin om eindelijk onze Abdijsite van Herkenrode de waardering te geven die het verdient. Deze site groeide uit tot parel aan de toeristische kroon van Hasselt. We bouwen dit verder uit en blijven Herkenrode actief promoten.

 

Kortessem

 

Door de fusie met Kortessem krijgen we er een enorme toeristische troef bij. Dat spelen we met onze marketingcampagnes optimaal uit. Samen met het domein van Kiewit promoten we daar het ecotoerisme. Verder installeren we een volwaardig mobilhomepark in Kortessem naar analogie met dat langs de Japanse Tuin.

 

10. Cultuur en beleving dicht bij (t)huis

Cultuur moet leven in een centrumstad als Hasselt. Grote, unieke cultuurevenementen zoals Theater op de Markt of Kunstuur blijven we daarom naar Hasselt halen. Want kunst trekt mensen aan, creëert een vibe in de stad en verbindt haar inwoners. Kunst en cultuur zijn dus van iedereen. Met het CC Hasselt, het CC Mozaïek, het nieuwe Kunstenhuis, de vele scholen en ateliers beschikt Hasselt over een uitstekende basis om zich verder uit te bouwen als culturele trekpleister. Daarbij brengen we cultuur ook meer naar onze deelgemeenten door optimaal gebruik te maken van de beschikbare decentrale infrastructuur zoals het CC Mozaïek.

 

We kozen ervoor om ons voormalig administratief centrum aan de Hasselaar en haar bezoekers te geven. Met de uitwerking van het nieuwe kunstenhuis aan het Groenplein creëren we immers de optimale omstandigheden voor de cultuurscène om zich hier definitief te vestigen. Dat wordt een open huis dat aantrekkelijk en toegankelijk is voor iedere Hasselaar en bezoeker. In één beweging vernieuwen en vergroenen we het Groenplein.

Daarnaast geven we kleinschalige initiatieven zoals lokale amateurkunsten, plaatselijke kunstkringen, koren, literatuurprojecten e.d. de aandacht en ondersteuning die ze verdienen. Zij zorgen er immers voor dat cultuur bij iedere Hasselaar leeft.

 

Beleving

 

Voor beleving in onze stad is het Kolonel Dusartplein veelal het uitgangspunt. De grote vlakte leent zich perfect voor grootschalige evenementen. We gaan op zoek naar een nieuwe invulling van het plein zodat het ook op dagen dat er geen evenement plaatsvindt een aantrekkelijke plaats wordt waar mensen graag vertoeven. Dit doen we in samenspraak met de Hasselaar. Hoe wil de Hasselaar dat het Kolonel Dusartplein er in de toekomst uit ziet? Via een doorgedreven participatietraject werken we aan die nieuwe invulling waarbij de belangrijke eventfunctie niet mag verdwijnen.

Maar niet alleen het Kolonel Dusartplein biedt kansen. Dankzij het huidige stadsbestuur kreeg Hasselt er aan de kop van de Kanaalkom immers een ronduit schitterende eventlocatie bij. De nieuwe kiosk speelt voor ons een centrale rol bij de creatie van beleving. Artiesten en verengingen kunnen er optredens en concerten geven. Dat stimuleren we.

 

Cultuurcentra

 

Het Cultuurcentrum Hasselt blijft uitpakken met een ruime programmering. Elke Hasselaar, jong en oud, moet kunnen deelnemen aan de activiteiten die het Cultuurcentrum Hasselt aanbiedt. Een goede mix tussen cultuur met een grote en een kleine ‘c’ zijn hiervoor een must.

Het cultureel centrum van Kortessem moet een ontmoetingscentrum blijven voor alle verenigingen en bewoners. Tevens moet er ruimte zijn voor samenwerking met CCHa voor de organisatie van culturele activiteiten.

 

Musea

 

Uiteraard blijven we de werking van onze trekpleisters als het Jenevermuseum en het Modemuseum ondersteunen. 

Het Stadsmus wordt het museum van de Hasselaar. Met laagdrempelige tentoonstellingen over de geschiedenis van Hasselt en allerhande Hasseltse evenementen en tradities, verhogen we de interesse in het museum. We werken hiervoor intens samen met heemkundige kringen en erfgoedverenigingen.

De drempel voor een bezoek aan Z33 moet naar omlaag zodat meer bezoekers de weg vinden naar deze unieke culturele troef. De prachtige architecturale aantrekkingskracht van het gebouw moet ook in de tentoonstellingen verder leven.

 

Bibliotheken

 

De bibliotheek speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Hasselaar. Het ontsluiten van de bijzondere collectie voor het grote publiek kan hierin een meerwaarde betekenen. Daarbij rollen we het project van ‘bib op school’ ook uit in alle lagere scholen van Kortessem en breiden we het systeem van ‘bib op school’ uit naar secundaire scholen. Het aanbod aan luisterboeken wint aan populariteit en moet aanzienlijk uitgebreid worden.

De stad Hasselt beschikt over een mooi uitgebreid archief. We pleiten ervoor om dit onder te brengen in een ontsloten depot.

 

Muziek

 

Met de doorstart van Bootstraat, enkele nieuwe organisaties, de link met PXL Music en ook met onze ‘commerciële’ muziekclubs kunnen we in Hasselt uitpakken met een florerende muziekscene. Deze zet vooral in op jong talent en heeft daarvoor tal van groeimogelijkheden. Daarom werken we een popbeleid uit. We verliezen daarbij het financiële belang van de ‘nightlife

economy’ niet uit het oog.

 

 

 

 

11. Sporten: een thuismatch

Ons ideale sportbeleid is inclusief, breed gedragen, kwaliteitsvol, professioneel en infrastructureel top. Sport en bij uitbreiding beweging zijn de bouwstenen voor een gezonde gemeente.

 

Eerst en vooral willen we sporten meer toegankelijk maken voor alle Hasselaren. Daarom is het belangrijk dat iedere deelgemeente is uitgerust met goed onderhouden en kwaliteitsvolle sportinfrastructuur. We streven ernaar om in iedere deelgemeente mogelijkheden tot recreatieve sport te voorzien. Het installeren van sporttoestellen in openlucht of de aanleg van een Finse piste kan hierbij bekeken worden. Ook het optimaliseren en onderhouden van bestaande sportinfrastructuur blijft een uitgangspunt.

 

Sportplan

 

We werken aan een nieuw sportplan Hasselt waarin we de noden van elke club en sportbeoefenaar in kaart brengen. Samenwerking, zelfs over disciplines heen, kan gezien worden als een verrijking voor clubs en sporters. Omnisportsites en opensportcentra zijn belangrijk in de dorpskernen om verschillende verenigen en sportclubs onder te brengen en om meer samenwerking te stimuleren. Daarbij denken we zeker aan Kortessem. We pleiten daar voor een nieuw buitensportpark. Het geplande sportscentrum voor voetbalclub Kortessem VV werken we in de praktijk uit.

We hebben bijkomende aandacht voor het brede gamma aan sporten.

 

Watersport

 

Onze vernieuwde kanaalkom biedt mogelijkheden voor outdoor watersport. Maar we beperken ons niet tot die locatie. Het Albertkanaal in zijn totaliteit is een ideale locatie voor verschillende watersporten.

 

Toegankelijk

 

Sporten moet ook toegankelijk zijn voor alle leeftijdsgroepen. Er moet aandacht zijn voor de bijzondere groepen zoals G-sport. Bestaande verenigingen moedigen we aan voor inclusieve sportbeoefening, eventueel mits bijkomende ondersteuning. Ook de rolstoeltoegankelijkheid van de sportgebouwen is belangrijk om te bekijken als we spreken over inclusief sporten. Het aanbod in sportkampen kan uitgebreid worden door G-sportkampen aan te bieden binnen Hasselt.

 

Jongeren

 

Jongeren moeten alle kansen krijgen om te kunnen sporten. Dat betekent betaalbare toegang tot een sport. Jeugdbesturen moeten gestimuleerd worden om de lidgelden voldoende laag te houden. We willen samen met de stad en lokale ondernemers een initiatief ‘HasseltEmpower’ op poten zetten dat financieel actief tussenkomt om de drempels voor kinderen om aan sport te doen, te slopen.

Bij buurtsporten wordt de sporthal ter beschikking gesteld voor jongeren onder begeleiding van de wijkwerking en verschillende diensten. Voor een duurzaam en stabiel sportaanbod zien we buurtsporten als tussenstap naar de reguliere sportvereniging. Inzetten op doorstroming naar reguliere sportverenigingen is het uitgangspunt.

 

E-sport

 

We brengen graag populairder wordende sporten onder de aandacht zoals E-sport. Dit kunnen we verder uitbouwen in samenwerking met de opleiding aan de hogescholen. Ook competities kunnen binnen Hasselt georganiseerd worden om de Hasselaar meer kennis te laten maken met de sport.

 

Infrastructuur

 

Om het aanbod te verduidelijken willen we de bestaande sportinfrastructuren in kaart brengen. Voor de Hasselaar moet het overzichtelijk blijven welk aanbod in sport en locaties er mogelijk zijn. Het in kaart brengen van bestaande looproutes valt hieronder. Ook het uitrollen van de online tool ‘zalenzoeker’ is een hulpmiddel om de zalen en infrastructuren voor het beoefenen van sportactiviteiten efficiënt te laten verlopen. Zo heeft de Hasselaar een duidelijk overzicht welke zalen er beschikbaar zijn om te gebruiken of te huren. We maken de beschikbare subsidiekanalen voor sportclubs nog meer kenbaar zodat alle (soorten) clubs hiervan kunnen genieten, bijvoorbeeld bij de (ver)bouw(ing) van hun kantine of kleedkamer.

 

Topsport

 

Naast oog voor de competitieve en recreatieve sporter zetten we ook verder in om Hasselt als topsportstad verder op de kaart te zetten. Site Alverberg blijft een prioritaire site om verder uit te bouwen als topsportsite.

Ook voor de toeschouwer zetten we blijvend in om nationale en internationale sportevenementen naar Hasselt te halen.

 

 

 

 

12. Hasselt, waar ondernemers thuis zijn

Hasselt is een handelsstad. Ons winkelaanbod is divers en hoogstaand. Daardoor horen we bij de top van Vlaanderen op vlak van winkel/handelsteden. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Handelsruimte moet strategisch gepositioneerd worden in groot-Hasselt. Winkelruimte clusteren we in de kernen. ‘Ruimte om te ondernemen’ creëren we dus zowel in ons stadscentrum als in onze andere woonkernen.

 

De ‘Ruimte om te Ondernemen’ voor KMO en bedrijvigheid creëren we enerzijds door het herontwikkelen en optimaliseren van onderbenutte KMO-sites en anderzijds door weldoordachte bestemmingswijzigingen (bijvoorbeeld vanuit retail).

 

Innovatie

 

We zetten in op het aantrekken van de maakeconomie en dit vanuit een ruimtelijke economische visie die uitgewerkt wordt. Hier is het belangrijk dat het past binnen de identiteit van Hasselt: het ligt voor de hand dat ‘kennis en innovatie’ en de ‘(s)maakeconomie’ hierbij steunpilaren zijn.

Innovatieve bedrijven creëren in samenwerking met de onderwijsinstellingen en de overheid (de triple helix) een stimulerend ondernemersklimaat dat de braindrain tegengaat en welvaart creëert. In Hasselt kunnen studeren is belangrijk, maar er je carrière kunnen uitbouwen houdt ondernemende mensen pas echt in onze stad en onze provincie.

 

Mix

 

De ambachtelijke (s)maakeconomie houdt mee het imago van Hoofdstad van de Smaak in ere.

Onze stationsbuurt transformeren we tot Hasselt Business District. Niet in steriele, heterogene kantoorgebouwen, maar op werkplekken waar bedrijven in symbiose leven met lokaal startend talent.

Hasselt en haar dorpskernen moeten een levendige mix van horeca, kunst, beleving, theater, speelplek en economische activiteit. De horeca kan daarbij een katalysator zijn.

 

Vergunningenbeleid

 

Met het vergunningenbeleid hebben we als lokale overheid een grote hefboom in handen. Wij streven naar een sneller, eenvoudiger en klantgerichter vergunningenbeleid voor ondernemers. Daarnaast moet de stad moet ook een centraal aanspreekpunt blijven voor startende ondernemers én voor ondernemersorganisaties zoals Unizo, VOKA, VKW, etc.

 

Markt

De wekelijkse markt is dé plek die een gemeenschap verbindt. We hebben een hart voor de Hasseltse marktbezoeker en het is dan ook belangrijk dat de markt zijn plaats heeft in de binnenstad. We nemen maatregelen om er voor te zorgen dat de aanwezigheidsgraad van de marktkramers opgekrikt kan worden.

 

Stimulans

 

Voor de optimalisatie van het bedrijfsvastgoed in Hasselt investeren we in een coach bedrijfsvastgoed (verweefcoach). Deze inventariseert onder meer waar vastgoed gebruikt wordt en onderbenut is.

We stimuleren in één slag zowel de mobiliteit als de economie in de binnenstad door via de stadsapp parkeervouchers van 1,50 euro aan te bieden aan iedereen die een aankoop van minimum 25 euro doet bij een lokale handelaar. Zo zorgen we dat ook minder mobiele inwoners nog steeds hun inkopen kunnen doen in het centrum.

 

Ondernemersloket

 

Ons ondernemersloket wordt meer in de verf gezet. Binnen de diensten gaat iemand actief op zoek naar het aantrekken van bedrijven.

 

 

 

13. Een thuis om te werken

Wie werkt, creëert welvaart en versterkt zijn positie in de gemeenschap. Daarom zetten we in op een activerend lokaal arbeidsmarktbeleid.

 

In de eerste plaats wordt er ingezet op het professionaliseren van de activering van de leefloongerechtigden. Het uitbouwen van een traject naar werk voor elke leefloongerechtigde heeft prioriteit.

 

Begeleiding

 

We experimenteren, zetten laagdrempelige initiatieven en activiteiten op om moeilijk tot de arbeidsmarkt te begeleiden werkzoekenden te ondersteunen en te stimuleren tot leren en werken.

 

Nederlands

 

Taal verbindt een gemeenschap, kennis van het Nederlands is dan ook belangrijk in kader van integratie en het vinden van werk.

 

Activering

 

Er zijn ook Hasselaren die de beroepsactieve leeftijd hebben, maar geen arbeidswens hebben. Als stad nemen we een structurele rol op in het bereiken van deze niet-beroepsactieven.

 

Sociale economie

 

De sociale economie is een belangrijke werkgever, we versterken de brug tussen de reguliere en de sociale economie.

We versterken de match tussen werkzoekenden en ondernemers door middel van verschillende initiatieven (jobbeurzen, kennismakingsdagen per sector, campagnes rond knelpuntberoepen) in samenwerking met o.a. de VDAB.

 

Landbouw

 

Onze landbouwers zijn cruciaal in onze voedselketen. Zij verdienen een eerlijke prijs voor hun producten, conform hun harde werk. Hasselaren kunnen bijdragen aan die eerlijke prijs door rechtstreeks bij de landbouwer producten aan te kopen. We zetten daarom in op een toegankelijke lokale keten en bouwen deze verder uit. We ondersteunen de landbouwer om hem doorheen de regelgeving te loodsen. Daarvoor creëren we een specifiek aanspreekpunt bij onze diensten.

 

 

14. Een goede huisvader thuis

Het is de taak van een lokale overheid om als een goede huisvader om te springen met het belastinggeld. Dat deden we de voorbije bestuursperiode rigoureus. Zo slaagden we erin om de geërfde schulden te halveren en toch het investeringstempo strak te houden. Bovendien kende we een realisatiegraad van boven de 90%. Daarmee staan we aan de kop in Vlaanderen.

 

De financiën van elke stad, dus ook Hasselt, staan door de toenemende pensioenkosten voortdurend onder druk. De belastingen verhogen is voor ons geen optie. In tegendeel, voor de Kortessemnaar dalen de belastingen zelfs.

We blijven echter investeren en doen dit – net zoals de voorbije bestuursperiode – niet in luchtkastelen of prestigeprojecten maar in projecten die onze inwoners rechtstreeks ten goede komen.

 

Subsidieregister

 

De Hasselaar heeft ook het recht om te weten wat het bestuur met haar centen doet. Daarom maken we de subsidiestromen transparanter. Bovendien responsabiliseren we de subsidieaanvragers door een aantal duidelijke en te evalueren doelen te koppelen aan de toegekende subsidie. Voor wat, hoort wat. Dit alles bundelen we in een transparant subsidieregister.

Voor onze investeringen leggen we ons de volgende bestuursperiode specifiek toe op onze deelgemeenten.

 

Subsidiedossiers

 

Aan de inkomstzijde optimaliseren we. Zo zetten we volop in op subsidiedossiers die worden uitgeschreven door hogere overheden. Die omslag maakten we de vorige bestuursperiode al door meer dan geregeld in te schrijven op subsidie-oproepen. Dit subsidiemanagement, dat vroeger onbestaande was, staat nog in haar kinderschoenen. Daar is dus nog ruimte voor optimalisatie. Ook door onze sterke vertegenwoordiging in Brussel brengen we meer nationale steun naar Hasselt.

 

 

 

 

 

15. Veilig thuis

De afgelopen jaren investeerde het stadsbestuur intensief in veiligheidsbeleid. Dat resulteerde ook in positieve cijfers. Op vlak van veiligheid kan Hasselt een goed rapport voorleggen. Slechts 6% voelt zich onveilig in de stad, ongeveer 5% in de eigen buurt. Hasselaren voelen zich het meest veilig van alle centrumsteden. Om dat zo te houden moeten we met alle partners blijvend investeren in veiligheid.

 

Veiligheid is een collectieve verantwoordelijkheid. Burgers willen steeds vaker zelf een engagement opnemen om de veiligheid in hun buurt te vrijwaren. Buurtinformatienetwerken (BIN) zijn hiervoor het uitgelezen middel. Burgerparticipatie en bij uitbreiding BIN’s vormen een belangrijk onderdeel van het lokale veiligheids- en preventiebeleid. De voorbije vijf jaar krikten we het aantal BIN’s op van 0 naar  19. Het is onze ambitie om deze oefening verder te zetten en uiteindelijk in elke wijk een BIN te realiseren.

 

Blauw meer op straat

 

Onze politiediensten moeten ten alle tijden ter beschikking staan van de burger. We verminderen de administratieve last voor ons politiekorps en we focussen op hun kerntaken. De politie moet in iedere wijk van de gemeente aanwezig zijn om meteen te kunnen inspelen op overlastfenomenen in de buurt. Blauw meer op straat blijft daarbij ons uitgangspunt.

 

Cameraschild

 

Onze politie– en andere veiligheidsdiensten moeten kunnen beschikken over voldoende informatie om overlast en criminaliteit kordaat aan te pakken. Tijdens de afgelopen bestuursperiode krikten we het aantal cameratoestellen op van 89 naar 140. Het aantal locaties dat onze diensten hiermee in beeld kunnen brengen, werd zo zelfs opgetrokken van 170 locaties naar 370. We zetten de uitbouw van dit cameraschild verder. Ook in de deelgemeenten moeten we inzetten op verhoogd cameratoezicht. Dit doen we telkens met respect en aandacht voor ieders privacy.

 

Veilig Huis Limburg

 

Een geslaagd veiligheidsbeleid is een integraal veiligheidsbeleid. Het werk van onze veiligheidsprofessionals, aangevuld met straathoekwerkers, OCMW en sociale netwerken zorgt voor een meerwaarde in het preventieve luik. Vaak voorkomen we geweld en criminaliteit als we het in een vroeg stadium kunnen opsporen. Initiatieven zoals het Veilig Huis, voorheen gekend als het Family Justice Center, verdienen onze bijkomende aandacht. Het Veilig Huis Limburg is er voor gezinnen waarbinnen sprake is van ernstige conflicten die leiden tot geweld. Hasselt was hierin een pionierende partner en die rol willen verder opnemen.

 

Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS)

 

De maximum GAS-boete wordt verhoogd van 350 naar het wettelijk bepaalde 500 euro voor hardleerse overtreders. Veelplegers, personen die op heterdaad betrapt worden en personen die hulpverleners fysiek of verbaal aanvallen moeten maximaal bestraft worden. We bieden hierbij deels een antwoord op het gevoel van straffeloosheid en staan vooral onze veiligheidsdiensten in woord en daad bij in de uitvoering van hun opdracht: ervoor zorgen dat we in Hasselt veilig kunnen wonen, werken, ondernemen en ontspannen.

 

Bestrijding criminaliteit

 

Drugsproblematiek verziekt het sociale weefsel van een stad. Vooral de schoolpoorten zijn een kwetsbare plek voor drugscriminaliteit.

We voeren een pestbeleid voor criminele ondernemingen en ondermijnende criminaliteit. Malafide uitbaters van winkels of zaken die dienen als voedingsbodem of dekmantel voor mensenhandel, drugshandel en witwaspraktijken, worden streng gecontroleerd en aangepakt. Illegale handelszaken of verenigingen met een crimineel opzet worden meteen gesloten.

 

Gemeenschapswachten

 

Meer dan twintig jaar na de totstandkoming van hun statuut zijn gemeenschapswachten in veel gemeenten een belangrijke schakel in het preventieve veiligheidsbeleid. Ze zijn de ogen en oren van het gemeentebestuur. We moeten maximaal inzetten op de samenwerking tussen de gemeenschapswachten en de wijkpolitie. Hoe belangrijker het takenpakket, hoe groter het belang van een goede begeleiding en ondersteuning. Om hun taak ten volle te kunnen uitoefenen, wordt de dienst verder geprofessionaliseerd.

 

Blauw Loket

 

De stationsbuurt en andere openbare pleinen en parken genieten onze bijzondere aandacht. We werken aan een Blauw Loket voor aangifte of melding van kleine misdrijven. Hier kunnen Hasselaren criminele feiten, overlast, klachten en onregelmatigheden melden. Meldingen worden goed en snel opgevolgd en teruggekoppeld naar de melder. Door de efficiëntiewinsten die dit systeem oplevert, kunnen we nog meer politiemensen inzetten op straat, waar ze het meest nodig zijn. Dit Blauw Loket integreren we eveneens in de stadsapp.

 

Cybercriminaliteit

 

De toenemende cybercriminaliteit is een problematiek die een stad als Hasselt niet alleen de baas kan. Voor digitale criminaliteit ligt de sleutel vooral bij preventie. Wij willen daarom investeren in de digitale weerbaarheid van onze burgers. We organiseren informatiemomenten en opleidingen met do’s en don’ts voor iedereen, want ook wie digitaal mee is met de tijd, is niet immuun voor de digitale val. 

 

 

16. Een duurzaam thuis

Hasselt heeft de voorbije bestuursperiode al heel wat milieubewuste acties ondernomen. Op dat elan gaan we door en we leggen daarbij de focus op realistische strategieën. Milieumaatregelen zien wij niet als verstikkende dogma’s maar als een goed onderbouwde keuze.

 

Energiebesparing, isolatie en energieneutraliteit vormen de driepoot onder een toekomstgericht energiebeleid. Als overheid geven we het voorbeeld. Onze eigen overheidsgebouwen moeten tegen 2030 energieneutraal worden.

Hasselaren die geen zonnepanelen kunnen leggen, geven we de kans om te participeren in zonnepanelenparken op onze stadsdaken.

 

Elektrificatie

 

De elektrificatie van het wagenpark zet zich onverminderd voort. Hiervoor is wel de juiste infrastructuur nodig. We groeien mee met de vraag en zetten daarbij in op technische oplossingen. De uitrol van laadpalen, zowel in de publieke ruimte als in appartementsgebouwen, faciliteren we. Vooral voor appartementsgebouwen willen wij reglementaire drempels wegwerken.

 

Vergroening openbare ruimten

 

We klikken onze bestaande groene open ruimten vast en werken zo de vergroening in de hand. Verder voorzien we nieuw ingerichte straten, pleinen en buurten van een duidelijke groene toets. We stimuleren wandelen in onze open groene ruimte en voorzien op strategische plaatsen zitbanken.

 

Hasselt, propere stad

 

Via ‘Hasselt, propere stad’ werden er de voorbije bestuursperiode heel wat initiatieven genomen om van onze stad een mooiere en afvalarmere stad te maken. Die inspanning zetten we verder onder meer door de app ‘MijnMooieStraat’ meer bekendheid te geven. Via handhaving perken we zwerfvuil in.

 

Volwaardig recyclagepark in Kortessem

 

In Kuringen en Sint-Lambrechts-Herk beschikken we over twee goed uitgeruste recyclageparken. Het onbemande minirecyclagepark aan de Industrieweg in Kortessem bouwen we uit tot een volwaardig recyclagepark met dezelfde standaarden als de overige twee in Hasselt.

 

We zorgen dat onze hondenlosloopweides optimaal in orde gehouden worden (bijvoorbeeld door het gras niet te hoog te laten groeien voor teken). We bekijken de spreiding van de losloopweides per deelgemeente.

 

 

 

17. Thuis kunnen leren

Een sterk lokaal onderwijs is van groot belang. We doen dit onder andere door in te zetten op het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel. Steden en gemeenten hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren. Dit beleid, waarbij gemeenten een sector- en netoverschrijdende regierol op zich nemen, moeten we verder uitbouwen.

 

Hasselt moet zorg dragen voor het onderwijssysteem en de vormgeving ervan. Daarom moeten we durven investeren in eigentijdse middelen. Duidelijke keuzes en investeringen maken om de digisprong verder uit te rollen en draaiende te houden. De technologie levert een waardvolle bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Anderzijds is sensibilisering over de gevaren van sociale media voor het mentale welzijn ook van belang. 

 

Infrastructuur

 

Omdat we een proactief en strategisch beleid voeren ten aanzien van scholen en hun capaciteitsproblemen, waken we erover dat bij het opstellen van structuurplan, ruimtelijk uitvoeringsplan en plannen voor woonuitbreiding en wijkontwikkeling, voldoende ruimte wordt voorzien voor de huisvesting van scholen en het investeren in nieuwe lokalen. Investeringen in infrastructuur en noden die nodig zijn voor kwaliteitsvol onderwijs.

We maken werk van ruime, multi-inzetbare scholen. We nemen het voortouw in een vernieuwende ‘ruime school’-visie en vertalen we naar een concrete aanpak op het terrein door beschikbare schoolinfrastructuur optimaal te benutten. Daarom willen we de schoolgebouwen, speelplaats en eetzaal openstellen, buiten de schooluren en tijdens de vakanties, bijvoorbeeld voor sport en verenigingsleven.

 

Gezonde scholen

 

Duurzaam, groene en gezonde inrichting van scholen stellen we voorop, door het ontharde van speelplaatsen en het stimuleren van gezond eten op school. Dit wil zeggen actief inspelen op het meenemen van fruit en gezonde snacks.

 

Nederlands

 

Elke leerkracht is een taalbewuste leerkracht. Nederlands blijft de onderwijstaal en dit vertrekt vanuit de school maar ook de leerkrachten. We verwachten dat iedere leerkracht inzet op taalkundigheid en dat het Nederlands van belang is in ieder aspect van het onderwijs. Spelling- en grammaticaregels zijn ten alle tijden belangrijk binnen de schoolloopbaan om kinderen taalkundig te wapenen.

Kinderen moeten de kans krijgen om zich verder taalkundig te kunnen ontwikkelen en taalachterstand weg te werken door taalbaden, taalkampen en zomerscholen.

Maar ook voor volwassen en ouders bestaat er een actief taalbad in samenwerking met bijvoorbeeld Ligo en CVO. Deze diensten moeten structureel ondersteund worden met een gerichte inzet van middelen.

We blijven het neutraliteitsprincipe in ons eigen onderwijs respecteren.

 

Kleuteronderwijs

 

Ouder en kind moeten een duidelijk zicht hebben op de onderwijsmogelijkheden. We willen alle ouders aanmoedigen hun kinderen in te schrijven in het kleuteronderwijs. Samenwerking met onze partners zoals Huis van het Kind, Kind & gezin,… is hierin cruciaal. Extra aandacht gaat naar de opvolging van niet ingeschreven kinderen.

 

Spijbelen

 

Het tegengaan van spijbelen is een aandachtspunt. We gaan de dialoog met studenten aan en brengen het spijbelgedrag in kaart. Zo kan er samen met scholen, CLB’s en politie op geanticipeerd kan worden.

 

Buitenschoolse opvang

 

Het nieuwe BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) zorgt ervoor dat het lokaal bestuur de regierol krijgt.  We willen de aandacht vestigen op ouders om hun werk, opleiding en gezin vlot te kunnen combineren.

Dit kan enkel bekomen worden door voldoende opvangplaatsen met een investering in middelen en personeel. Ook de inzet van vrijwilligers kan hierbij niet ontbreken. Bovendien moet het een betaalbare mogelijkheid zijn om kinderen naar de opvang te laten gaan.

Voor een optimale inrichting kan opvang na school gekoppeld worden aan reguliere verenigingen.

Van de gelijkaardige projecten Sport Na School (Kortessem) en Sportsnack (Hasselt) nemen we de beste elementen en bundelen die.

 

Flankerend

 

We zetten nog sterker in op lokaal flankerend onderwijsbeleid. We willen dat de stad haar rol als lokale onderwijsregisseur optimaal invult door een doorgedreven en constructieve samenwerking met alle betrokken actoren.

 

 

18. Een warme thuis

Wij willen van iedere gemeente een warme lokale gemeenschap maken, waar er plaats is voor iedereen. Een sterk sociaal weefsel en een leefbare buurt staan hierbij voorop. Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen, tot mensen hun situatie hebben verbetert en weer zelfredzaam zijn. Elke inwoner van de gemeente heeft namelijk bepaalde rechten, maar hier tegenover staan ook plichten. Deze twee principes moeten in evenwicht zijn. 

 

Dak- en thuislozen

 

Via Café Anoniem voorzien we in dagopvang en begeleiding van onze dak- en thuislozen, via de shelter voorzien we bed, bad en brood in de koude wintermaanden om de nachten te overbruggen. We blijven hierop inzetten, elke dak- of thuisloze Hasselaar is welkom, mits naleving huishoudelijk reglement.

We zetten vooral in op preventie en zorgen van op jonge leeftijd is er nood aan opvolging.

 

Projectwerking om mensen naar de arbeidsmarkt te leiden. We gaan actief aan de slag met de groep dak- en thuislozen die terug actief deel willen uitmaken van de samenleving om hen via bijvoorbeeld ‘housing first’ terug uit de dak- of thuisloosheid te krijgen en te houden.

 

Schoolverlaters (of stoppers) opvolgen in samenwerking met partners en met bijzondere jeugdzorg.

We nodigen ex-dak-of-thuislozen uit voor lezingen aan scholen. Hen laten spreken uit eigen ervaring om hun succestraject te beklemtonen.

 

Armoedebeleid

 

We focussen op budgetbegeleiding via het OCMW na schuldbemiddeling. We zetten in op toeleiding naar een vaste job via vrijwilligerswerk. Daarbij bieden we werkervaringsstages na de vrijwilligerswerkfase. Kennis van de Nederlandse taal blijft een sleutelelement in de zoektocht naar werk.

Bij het OCMW koppelen we één cliënt aan één maatschappelijk werker. Nu wordt een dossier doorgegeven aan een nieuwe maatschappelijk werker bij de verhuis van de cliënt naar een andere wijk. We zetten extra in op de versterking van de eigen draagkracht. We werken het taboe rond het OCMW weg. We focussen niet enkel op de rechten, maar ook op de plichten. We sanctioneren  sociale fraude en domiciliefraude.

 

We hebben bijzondere aandacht voor de (lagere) middenklasse. Heel vaak is het juist die middenklasse die net uit de boot valt bij alle sociale voordelen. Het zijn altijd de zeer lage inkomens die alle voordelen krijgen. De werkende middenklasse kan op weinig sociale voordelen beroep doen. Dat pakken we aan.

 

We ondersteunen voedselbedelingsinitiatieven die aan alle kwaliteitsvereisten voldoen en stimuleren samenwerking tussen de verschillende initiatieven.

 

Een nauwe samenwerking tussen alle partners in het veld zoals maatschappelijk werkers OCMW, politie, gezondheidswerkers, scholen, buurtwerkers en andere eerstelijnshulpverleners blijven essentieel om verborgen armoede te detecteren en aan te pakken.

 

We stimuleren verenigingen die werken aan armoedebestrijding om samenwerkingen aan te gaan met andere verenigingen.

 

Elk kind moet kunnen deelnemen aan het jeugd- en verenigingsleven en culturele activiteiten. Ook huiswerkbegeleiding moet toegankelijk zijn voor elk kind. We werken samen met partners om hiervoor te zorgen.

We schenken meer aandacht aan de rechtenverkenner en aan armoede bij ouderen.

 

Gelijke kansen

 

We begeleiden clubs in verband met mogelijkheden om zich open te stellen voor alle Hasselaren, bijvoorbeeld via traject drempelmeter. Die rollen we meer uit.

We stimuleren alle Hasselaren om deel te nemen aan het reguliere vrijetijdsaanbod. Daarvoor gebruiken we onze ‘buddywerking’: mensen die bepaalde drempels ervaren gaan de eerste keren deelnemen aan het reguliere vrijetijdsaanbod samen met een vrijwilliger (“buddy”). Zo verlagen we de drempel .

Ook hier is en blijft Nederlands hét sleutelelement om te kunnen participeren in onze samenleving

We continueren onze aandacht voor de regenbooggemeenschap met als bedoeling integratie in de Hasseltse samenleving te bevorderen. Daarbij creëren we geen “wij” en “zij” verhaal. We maken van Hasselt een regenboogvriendelijke stad. We gaan blijvend in dialoog met de regenbooggemeenschap aan de hand van een actieplan dat samen met hen werd uitgewerkt, dit actieplan is een dynamisch document.

Beeldvorming kan een belangrijke rol spelen. Hier zullen we blijvend op inzetten zonder een oververtegenwoordiging van bepaalde “minderheidsgroepen”. Door niet steeds de meest ‘excentrieke’ figuren uit minderheidsgroepen naar voor te schuiven creëren we een breed draagvlak.

Binnen het netwerk van Bar Inclusief (vervanging vroegere adviesraad) brengen we diverse Hasselaren/organisaties met verschillende achtergronden met elkaar in contact om kruisbestuiving mogelijk te maken en contacten te stimuleren.

 

Vrijwilligersbeleid

 

Hasselt bekleedt in Vlaanderen sinds enkele jaren een voortrekkersrol op vlak van vrijwilligersbeleid. We doen er alles aan om koploper te blijven.

Daarbij motiveren we vrijwilligers en moedigen hen aan om andere vrijwilligers aan te trekken. Ons vrijwilligerswerk is op maat van de vrijwilliger. Structureel maar het kan eventueel ook éénmalig.

Ons platform ‘Hasselt Helpt’, de overkoepelende organisatie voor vrijwilligers, blijven we in de kijker zetten: dit is immers ons handelsmerk.

We beklemtonen de vele vormen van vrijwilligerswerk om het laagdrempelig te maken.

We stimuleren het ‘Project onbeperkt vrijwilliger’: daarbij begeleiden we mensen met een beperking tot vrijwilligers in samenwerking met de organisaties.

Daarnaast kan vrijwilligerswerk gebruikt worden om de terugkeer naar de werkvloer voor mensen in burnout gemakkelijker te maken.

De begeleidingscoach voor vrijwilligers werkt in twee richtingen: zowel voor de hulpbiedende als voor de hulpbehoevende organisatie. We bieden hierover trainingen aan en brengen de kennis samen. Als stad coachen we de coach.

 

Kerkenbeleid

 

De voorbije bestuursperiode stelden we na een grondig participatietraject met alle betrokkenen een breed gedragen kerkenbeleidsplan samen. Voor elke herbestemming van een kerk die wordt voorzien in dat kerkenbeleidsplan kijken we samen met alle betrokken stakeholders welke herbestemming het meest gepast is. Daarbij steeds rekening houdend met de noden en behoeften van de wijk en interesse vanuit de markt. We onderzoeken verder hoe we de herbestemmingstrajecten het beste aanpakken en kijken hiervoor ook naar Vlaamse regelgeving en subsidiemogelijkheden.

 

Integratie

 

Hasselt zet alle instrumenten in om burgers mee op te nemen in de gemeenschap. We wijzen nieuwkomers daarbij niet enkel op hun rechten, maar ook op hun plichten. We zetten in op Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal en hun stad niet alleen een woonplaats, maar ook een nieuwe thuis wordt.

We vragen om een inburgeringscursus te volgen en bieden gratis taallessen aan. Om te integreren in de maatschappij moet er ook actief aan deelgenomen worden, ofwel door les te volgen ofwel door gemeenschapsdienst ofwel door werk. Het bijzonder comité bekijkt eventueel een individueel traject. Inschrijving bij de VDAB is een vereiste.

Ook het Huis van het Kind biedt taalbaden aan voor kinderen die Nederlands moeten leren. Zodoende bereiden we hen optimaal voor op hun school.

Onze wijkwerkers en wijkmanagers promoten de integratie van evenementen en buurtfeesten. De straathoekwerkers vestigen meer aandacht op alleenstaande jongeren.

Bed, bad, brood is een recht voor asielzoekers. Zij worden enkel collectief opgevangen binnen Hasselt.  Dit is een basisopvang met een minimum aan comfort en hygiëne, die al voorzien is binnen Hasselt.

Doelgroepenbeleid voor de vzw’s die werktoelage aanvragen moet gericht zijn op integratie. We focussen op actieve samenwerking tussen speciale vzw’s die zich richten op integratie met als doel om daarna door te stromen naar reguliere verenigingen.

We treden strenger op tegen alle mogelijke vormen van fraude: domiciliefraude, identiteitsfraude, schijnhuwelijk, ... Een nauwe samenwerking tussen de wijkagent en de dienst is hiervoor vereist. 

We stellen een Hasseltse canon op met een tocht door de geschiedenis van onze stad. Deze canon kan dienen voor de nieuwe burgers maar is uiteraard ook interessant voor alle Hasselaren.