N-VA Hasselt stelt Witboek Veilig Verkeer Hasselt en mobiliteitsvisie voor

Op 24 februari 2012

Steven Vandeput en Lies Jans stellen witboek verkeer Hasselt voor

‘Meer betrokkenheid bij verkeerswerken’

 

‘Er is nood aan meer betrokkenheid en inspraak van de bewoners bij grote en kleine werken.’ Dat is één van de belangrijkste conclusies uit het Witboek Veilig Verkeer Hasselt, dat N-VA Hasselt voorstelde.

In mei vorig jaar lanceerde N-VA Hasselt een interactieve webstek waar iedereen gevaarlijke en/of onduidelijke verkeerssituaties in Hasselt kon melden. Er kon ook gestemd worden op deze situaties: ‘In totaal kwamen er 66 verkeerssituaties op onze webstek terecht,’ aldus Lies Jans, die voor de N-VA in de commissie mobiliteit en openbare werken van het Vlaams Parlement zetelt. ‘Er werd ook meer dan 4000 keer gestemd en vele bezoekers schreven een reactie neer. Deze grote respons bewijst dat er nood is aan een soort platform waar de inwoners hun ei kwijt kunnen. Want momenteel worden de Hasselaren veel te weinig betrokken bij de totstandkoming van ingrijpende verkeerswerken. Terwijl het toch net zij zijn die er het meest mee in aanraking komen. Het had dan ook vermeden kunnen worden dat de herinrichting van de Luikersteenweg het meest werd aangeklikt op onze webstek. Overleg met de bewoners had dit anders kunnen doen lopen.’

Centrumpendel

‘Verder wordt het gebrek aan fiets- en voetpaden veel aangeklaagd,’ gaat Lies Jans verder. ‘Ook het parkeerbeleid in Hasselt rammelt langs alle kanten. Of liever: er is geen parkeerbeleid.’

De centrumpendel mag voor N-VA Hasselt ook gerust afgeschaft worden: ‘De luchtvervuiling is één aspect, de – onduidelijke - kostprijs een ander. Bovendien ligt de Grote Markt slechts op een goede 500 meter van het Station. Dat station moet als knooppunt dienen: met de fiets of te voet geraak je gemakkelijk in het centrum. Een duidelijke informatieverschaffing aan het station over de - korte - afstand naar de Grote Markt zou ook al veel mensen te voet laten gaan. Dat is bovendien bevorderlijk voor de passage en de handelszaken op de route. Voor mensen die slecht te been zijn kan er een kleine, elektrische pendelbus voorzien worden,’ laat Lies Jans weten.

KNIK-norm

Ook stelde N-VA haar algehele mobiliteitsvisie voor: gebaseerd op de KNIK-norm. Daarmee kiest de N-VA ervoor om in te zetten op een duurzame mobiliteit op basis van vier bouwstenen: Kwaliteit, Netwerken, Iedereen mobiel en Knooppunten. Iedereen moet mobiel kunnen zijn en kunnen kiezen welk vervoersmiddel ideaal is voor die verplaatsing. Met de invoering van knooppunten kunnen dan overstapmogelijkheden gecreëerd worden: ‘De N-VA kiest voor het inzetten van dat soort vervoersmiddel dat in de gegeven situatie het meest efficiënt is. In dat opzicht ontwikkelde de N-VA de KNIK-norm. Daarmee wordt afgestapt van het STOP-principe. Volgens dit principe verloopt mobiliteit in een bepaalde voorkeur en krijgen Stappers (voetgangers), Trappers (fietsers) en Openbaar vervoer voorrang op de Personenwagen,’ legt Lies Jans uit.

‘Met het STOP-principe is zeker een stap vooruit gezet in de verkeersveiligheid en is er een mentale verschuiving gebeurd. Maar feitelijk is er weinig gewijzigd. Het is nog steeds voornamelijk de wagen die gebruikt wordt voor de verplaatsingen. We moeten dus zorgen voor een optimale mix tussen de vervoersmiddelen waarbij elk vervoersmiddel, ook de auto, op zijn sterke punten wordt uitgespeeld. En we moeten rekening houden met de realiteit. Ook de wagen is bv. een vervoersmiddel om te winkelen.

Stadsbestuur

Met dit Witboek zal N-VA Hasselt naar het stadsbestuur stappen: ‘Wij zullen dit Witboek overhandigen aan de schepen van mobiliteit en de schepen van openbare werken. Er zitten immers heel wat zaken tussen die mits een kleine ingreep kunnen opgelost worden. Ook ik zal in het Vlaams Parlement die situaties aankaarten waarvoor Vlaanderen bevoegd is,’ aldus Lies Jans. ‘De overige ideeën nemen we mee op in ons verkiezingsprogramma.’

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is