‘Sensibilisatie en wegmarkeringen’ Lies Jans (N-VA) stelt oplossingen op korte termijn voor rotonde Sint-Truidersteenweg voor

Op 11 januari 2012

HASSELT – Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de intentie om een gedetailleerde studie uit te voeren omtrent de samenhang van de verschillende snelwegcomplexen rond Hasselt. ‘Prima,’ aldus Lies Jans (N-VA) die over de rotonde aan de Sint-Truidersteenweg een parlementaire vraag stelde aan minister Crevits. ‘Maar de fileproblematiek op dat punt vraagt ook om oplossingen op korte termijn.’

‘Al in 2010 liet het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg verstaan dat ze de rotonde ter hoogte van de overgang tussen de expressweg en de Sint-Truidersteenweg wil vervangen door een kruispunt met verkeerslichten,’ licht Vlaams parlementslid Lies Jans toe. ‘Daarvoor moest de verkeerssituatie dan wel eerst bestudeerd worden. Een onderzoek dat anno 2010 “prioritair” zou gebeuren. Daarom vroeg ik vorige maand aan de minister hoe ver men hiermee stond.’
Uit het antwoord van de minister blijkt dat er binnen de herziening van het mobiliteitsplan Hasselt-Genk enkele “conceptuele gedachtenoefeningen” zijn uitgevoerd. AWV heeft nu de intentie om een meer gedetailleerde studie uit te voeren omtrent de samenhang van de verschillende snelwegcomplexen rond Hasselt. Hiermee willen ze de fileproblematiek aanpakken.

Sensibilisatie

‘Dat is allemaal prima maar de tijd dringt. Ondertussen blijven de files aan de rotonde immers bestaan. Wij pleiten daarom voor voorlopige maatregelen in afwachting van de resultaten van die studie,’ laat Lies Jans weten.
‘Wegmarkeringen en vooral sensibilisatie over het correct gebruik van dergelijke rotondes kan voorlopig het fileleed al wat verminderen. We merken immers dat het optimale gebruik van rotondes met meerdere rijstroken nog niet is ingeburgerd. De stad Hasselt zou hierin een rol kunnen spelen. Behalve jaarlijks te verkondigen dat er iets moet gebeuren. Via de gemeentelijke informatiekanalen kan de bevolking worden ingelicht over de manier waarop de capaciteit van deze rotonde optimaal benut kan worden. Ook met behulp van tijdelijk extra wegmarkeringen kan de doorstroming vlotter verlopen. Dit alles in afwachting van een structurele oplossing die moet kaderen in een oplossing voor de hele omgeving en waarvoor alle pistes moeten bekeken worden,’ stelt Lies Jans voor.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is