N-VA wil uniformiteit rond brokkenpaaltjes

Op 29 september 2015

HASSELT – Tussen 2010 en 2014 werden maar liefst 82 ongevallen met inzinkbare paaltjes geregistreerd in Hasselt. En dat is te veel vinden ze bij N-VA Hasselt. “De signalisatie en de werking van de paaltjes verschilt vaak van locatie tot locatie” verduidelijkt gemeenteraadslid Jan Wouters die de schepen zal vragen om elk inzinkbaar paaltje in Hasselt te voorzien van eenzelfde signalisatie en werking.

Met 15 geregistreerde ongevallen prijkt het inzinkbare paaltje in de Lombaardstraat aan de top van de rangschikking, op de voet gevolgd door het paaltje op de kruising van de Capucienenstraat en de Sint- Jozefstraat. “Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over de geregistreerde ongevallen. In werkelijkheid zijn het er dus nog veel meer. We kunnen hier gerust spreken van brokkenpaaltjes” opent Jan Wouters.

Met een pasje kunnen zulke paaltjes naar beneden gelaten worden. Signalisatie nabij het paaltje geeft aan of het veilig is om verder te rijden. Net daar loopt het vaak fout. “Doorheen de stad verschilt de signalisatie van de inzinkbare paaltjes zo vaak, dat het voor de automobilist niet duidelijk is of hij mag doorrijden of moet stoppen. Bovendien blijft het paaltje een minuut omlaag en komt het dan, zonder waarschuwing, weer naar boven. Dat kan gevaarlijk zijn. Niet alleen voor automobilisten maar zeker ook voor de zwakke weggebruiker,” verduidelijkt Jan Wouters.

OPLOSSINGEN

Voor de N-VA liggen de oplossingen voor de hand. “Zorg ervoor dat elk paaltje eenzelfde signalisatie heeft en leg de werking ervan uit aan de hand van een kort maar duidelijk stappenplan,” aldus Jan Wouters.

Tot slot stelt Wouters ook nog voor om elk paaltje te voorzien van een mechanisme dat ervoor zorgt dat de zwakke weggebruikers niet verrast worden door een plots opstijgend paaltje.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is