U bent hier
Dag van de Ondernemer 2025: zes erkenningen voor opmerkelijke Hasseltse ondernemers
Voor de vierde keer al beloonde de stad Hasselt op ‘De Dag van de Ondernemer’ zes opmerkelijke Hasseltse ondernemers met een speciale award. “Hasselt is een stad die bruist van ondernemerschap. Die mensen werken keihard om Hasselt op de kaart te zetten. Dat verdient erkenning,” vertelt schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne. De winnaars zijn dit jaar modeontwerper Jordy Arthur Vaesen, modespeciaalzaak La Bottega, dierencrematorium Hestia, schuimwijnproducent Schorpion, technologiebedrijf Senhive en ondernemer Hugo Leroi.
De zes awards zijn gebaseerd op de zes icoontjes van de toeristische campagne waar Hasselt een tijd geleden mee uitpakte: lamp, oog, mond, hazelnoot, oor en hert. “Ieder icoontje heeft een ‘definitie’ om op die manier alle facetten, waarvoor Hasselt en haar ondernemerschap staat, te coveren”, legt Dehollogne uit.
“Met deze erkenningen willen we Hasseltse ondernemers ondersteunen”, vertelt schepen voor Economie en Toerisme Rik Dehollogne. “Maar we willen hiermee ook andere Hasselaren warm maken voor het ondernemerschap. Daarbij mikken we bijvoorbeeld op de 25.000 studenten in onze stad. Daarom delen we de boeiende verhalen van onze ondernemers.”
De winnaars van de editie 2025 zijn modeontwerper en content creator Jordy Arthur Vaesen, Karine Valy en Marc Jamar van modespeciaalzaak La Bottega, Seppe Reekmans, Geert Gaens en Bart Vandewal van diercrematorium Hestia, schuimwijnproducenten Wilfried en Robrecht Schorpion, Thomas Petracca en Steven Krekels van Senhive, een technologiebedrijf gespecialiseerd in dronedetectie en beveiliging van kritieke infrastructuur en Hugo Leroi, stichter van Carglass en Autoglass Clinic en oud-voorzitter van LRM en VKW Limburg.
Dierencrematorium Hestia ondersteunt dierenliefhebbers door een bijzonder afscheid van hun favoriete huisdier mogelijk te maken. Daarbij koppelen ze hartelijkheid aan doorgedreven innovatie. Ze kregen daarvoor een ‘Lamp’ als award. Die beloont een innoverend en/of startend bedrijf.
Het ‘Oog’ symboliseert een onderneming uit de retail of een specifieke ambacht. Die bekroning ging naar Jordy Arthur, lid van de Limburgse Zes. Dat is een groep bevriende Limburgse modeontwerpers die begonnen zijn aan hun verovering van de modewereld.
Met La Bottega krijgt een gevestigde waarde uit Hasselt de ‘Hazelnoot’. Deze stijlvolle en kwalitatieve modespeciaalzaak is tot ver buiten Hasselt gekend.
Senhive is dan weer gespecialiseerd in beveiliging van kritische locaties tegen spionage en drones. Een wereldspeler waarvan weinigen weten dat het een Hasselts bedrijf is. Daarvoor ontwierpen we het ‘Oor’. Senhive is actief van Antartica tot bij de Olympische Spelen in Parijs in dit brandend actueel vakgebied.
De ‘Mond’ zet een onderneming uit de horeca in de schijnwerpers. Die prijs gaat naar Schorpion, een producent van mousserende wijnen uit Kortessem. Gault&Millau benoemde hen pas nog als één van de beste van ons land in hun vakgebied.
Voor de lifetime achievement award ontwierpen we het ‘Hert’. Die prijs is voor Hugo Leroi. Begonnen als oprichter van Carglass en Autoglass Clinic engageerde Hugo Leroi zich verder voor LRM, de Corda Campus en VKW Limburg.
“Samen met de dienst economie hebben we deze winnaars zorgvuldig en na rijp overleg gekozen. Dit gebeurde op basis van de kernwaarden van onze strategie om Hasselt op economisch en toeristisch vlak op de kaart te zetten. Zo kwam er in iedere categorie een spraakmakende ondernemer naar voor,” aldus schepen Dehollogne.
De awards zijn gemaakt door Jelle Lemmens van CRWN, een jonge Hasseltse ondernemer.


