Zondagsopeningen moeten groeien vanuit de handelaars, de stad ondersteunt

Op 28 juni 2019, over deze onderwerpen: Lokale middenstand en ondernemen, Toerisme & evenementen

Dit weekend kent het  vierdaags shoppingevenement Braderie in Hasselt haar hoogtepunt. Ook op zondag zullen de winkels geopend zijn. Dat zal in de toekomst trouwens veel meer het geval zijn. Schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne werkt nu een website uit waar zal worden bekend gemaakt op welke zondagen de winkels hun deuren openen.

Sinds Hasselt door de Vlaamse Regering erkend werd als toeristisch centrum mogen de winkels in theorie elke zondag geopend zijn. “Hiervoor was echter geen algemeen draagvlak bij de handelaars. We willen als stad de handelaars ook niet verplichten wanneer ze hun winkel moeten openen. Het verleden heeft uitgewezen dat dit niet werkt. Daarom bouwen we een website uit waarop handelaars kunnen aangeven dat ze gaan opendoen op een bepaalde zondag. Dat kan in het kader een productlancering, een speciale actie, een avondopening of een viering. Maar dus ook gewoon als zondagsopening. De collega-handelaars zien dit dan ook en kunnen mee op de kar springen. Dat kan dan uitgroeien tot een terugkerende zondagsopening op bijvoorbeeld de eerste zondag van de maand, maar evengoed tot een reeks van zondagsopeningen in de lente of herfst, bij aankomst van de nieuwe collecties. In het verleden bepaalde het stadsbestuur wanneer er een koopzondag doorging. Heel wat winkels stonden hier niet achter en deden hun winkel niet open. Gevolg: ontgoochelde zondagsshoppers. Dat willen we uiteraard vermijden. We geven de handelaars nu het heft in handen: zij weten zélf het best wanneer het nuttig is hun winkel te openen. De geïnteresseerde shopper kan via onze site snel even op zijn smartphone checken welke winkels open zijn”, legt schepen Dehollogne uit.

De stad zal de zondagsopeningen dan maximaal ondersteunen via haar communicatiekanalen. “Als op onze speciale website blijkt dat er een aanzienlijk aantal winkels op zondag opent dan geven wij dat een extra promotioneel duwtje in de rug. Dat is bijvoorbeeld al het geval op zondag 7 juli. Eens ons platform in september volledig op punt staat, zal dit dus nog meer het geval zijn”, legt schepen Dehollogne uit.

“Het platform werd trouwens al uitgebreid besproken binnen de vzw Centrummanagement. Die komt éénmaal per maand samen. Daarin zit een vertegenwoordiging van handel en horeca, ketenvertegenwoordiger Comeos, horeca Hasselt, Unizo Limburg, toerisme Hasselt en toerisme Limburg. Alle stakeholders zijn dus op de hoogte van de initiatieven die we nemen. Het platform/website zal ook gaan dienen als promotiemiddel voor de binnenstad,” laat Dehollogne nog weten.

Ondertussen groeide er binnen de handelaars al een initiatief om elke eerste zondag van de maand de deuren open te gooien. “Dat is prachtig en exact wat we met onze website willen bekomen: de zondagsopeningen moeten groeien vanuit de handelaars. Zo zijn we zeker dat er voldoende draagvlak is. En kom nu maar allemaal massaal naar Hasselt om te shoppen. Zowel zondag 30 juni als zondag 7 juli. Ons winkelaanbod hoort bij de top van dit land”, doet de schepen nog een ‘warme’ oproep aan alle shoppers.