X500 van Hasselt Zorgstad was een succes

Op 26 oktober 2019, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Hasselt Zorgstad is een netwerk van 500 ambassadeurs en meer dan 100 partnerorganisaties. Op donderdagavond 24 oktober verzamelden we om ideeën uit te wisselen en actief op zoek te gaan naar partners en synergieën.

Maatschappelijke uitdagingen zoals vergrijzing, gezond werken of toegankelijkheid kunnen we niet alleen de baas. Daarom verbinden we binnen Hasselt Zorgstad het stadsbestuur met zorg- en welzijnsorganisaties, kennis- en onderwijsinstellingen, bedrijven én ook burgers rond uitdagingen binnen de domeinen zorg, gezondheid en welzijn. Schepen Lies Jans trekt voor deze X500 de kaart van participatie: "elke tafel is een voorbeeld van hoe we als stadsbestuur of als organisatie in Hasselt participatief aan de slag gaan. We willen samenwerken om ervoor te zorgen dat élke Hasselaar kan participeren in onze samenleving."
Participatie was niet alleen de rode draad van onze 12 gesprekstafels, maar ook van onze keynote 'Een stad maak je samen'. Koen Wynants vertelde over zijn ervaringen en succesfactoren met betrekking tot participatief lokaal beleid. De concrete acties waarrond samenwerking wordt gezocht lees je via deze link.

Wat brengt de toekomst?

De initiatiefnemers van Hasselt Zorgstad: Jessa, PXL en Groep Hasselt hebben de intentie uitgesproken om verder samen hun schouders te zetten onder Hasselt Zorgstad. Tegen eind dit jaar zullen we komen tot een nieuw samenwerkingsmodel: een model waarbij we naast de 3 basispartners ook een bredere groep van partners willen verzamelen. Partners waarmee we structureel willen samenwerken rond enkele doelstellingen, of partners die rond heel concrete acties  willen samenwerken.

We moeten als samenwerkingsverband ook oog hebben voor nieuwe ontwikkelingen. De nieuwe context van de Eerstelijnszone Herkenrode zien we als een verrijking in twee richtingen: met Hasselt Zorgstad hebben we de voorbije jaren expertise kunnen opbouwen die we willen delen en de Eerstelijnszone heeft een uitgebreid netwerk van mogelijke partners voor Hasselt Zorgstad.

Wat de thema’s betreft, zullen we ons baseren op de krijtlijnen uit ons bestuursakkoord. Hoe maken we van Hasselt een dementie- en mantelzorgvriendelijke stad? Met welke partners kunnen we samenwerken om van Hasselt een hartveilige stad te maken? Welke rol kunnen we spelen in de aanpak van de eenzaamheid? Hoe doorbreken we het taboe rond geestelijke gezondheidszorg? Welke vernieuwende aanpak kunnen we hanteren rond verslavingsproblematieken? Hoe zorgen we ervoor dat Hasselt een integraal toegankelijke stad wordt? Hoe geven we iedere Hasselaar de kans om deel uit te maken van onze gemeenschap? Hoe gaan we in de wijken aan de slag om buurtbetrokkenheid te stimuleren?

Allemaal maatschappelijke uitdagingen die op ons pad liggen en die we graag samen aangaan.