World CleanUp Day op en langs Hasseltse waterlopen

Op 7 september 2021, over deze onderwerpen: Afvalverwerking - Ecologie

Op zaterdag 18 september ruimen miljoenen mensen over heel de wereld massaal zwerfvuil tijdens de 4de editie van World CleanUp Day. Stad Hasselt organiseert een heus ‘plajak-evenement’. “Op 4 locaties op het water kunnen vrijwilligers kajakken en tegelijkertijd een steentje bijdragen aan een propere stad”, aldus burgemeester Steven Vandeput (N-VA) en schepen Laurence Libert, bevoegd voor Propere Stad (Open Vld).

Dit jaar vindt de vierde editie plaats van World CleanUp Day. Circa 20 miljoen mensen in 180 landen steken de handen uit de mouwen om zwerfvuil te ruimen. In 2020 namen in België ongeveer 60.000 mensen deel. Ook stad Hasselt engageert zich dit jaar weer.

“Op 4 locaties organiseren we een opruimactie waar we de mensen willen laten kennismaken met ‘plajakken’, waarbij je binnen een afgebakende zone al kajakkend zwerfvuil op het water verzamelt”, legt schepen Libert uit. “Zwerfvuil belandt helaas niet alleen op de weg, maar ook in het Albertkanaal en in de Demer. Deze vervuiling draagt bij aan de wereldwijde plasticsoep, maar heeft uiteraard ook schadelijke gevolgen voor de dieren en de natuur in Hasselt zelf.”

De opruimacties vinden plaats op het Albertkanaal aan de Vlaamse Vereniging voor Watersport, Quartier Bleu, Elfde Liniestraat en op de Demer aan de Herkenrodesite.

“Maar ook wie liever niet het water op gaat, is meer dan welkom”, vult burgemeester Vandeput aan. “Je kan vrijblijvend langs de kade afval komen ruimen (ploggen) aan de VVW Hasselt. Wij zorgen voor het nodige materiaal, zoals grijpstokken, handschoenen en vuilniszakken. Als stadsbestuur willen niet enkel nadrukkelijk de aandacht vestigen op de zwerfvuilproblematiek, maar er ook effectief iets aan doen.”

De locaties kunnen door de deelnemers herkend worden door banners van het Hasseltse Team Propere Stad. Wie wil deelnemen moet zich op voorhand inschrijven via www.hasselt.be/nl/worldcleanupday.

“Zo kunnen we voldoende opruimmateriaal voorzien. Per locatie zijn 20 kajaks beschikbaar”, besluit schepen Libert. “Enthousiaste vrijwilligers van Junior Chamber International Hasselt (JCI) en van VVW zorgen voor de nodige begeleiding en veiligheidsmaatregelen. Elke deelnemer krijgt aan ’t einde van zijn opruimactie een herbruikbare waterfles.”