U bent hier
‘Windows 2 Imagine’ transformeert leegstaande etalages tot artistieke belevingen
HASSELT – Samen met de stad Hasselt en vastgoedhandelaar Growners lanceert drukkerij Burocad het pioniersproject ‘Windows 2 Imagine’. Daarmee willen ze leegstaande winkelpanden in hartje Hasselt omtoveren tot levendige artistieke etalages, waardoor de beleving van het winkelcentrum wordt verrijkt en ondernemerschap wordt gestimuleerd. Het eerste pand dat aangepakt wordt, is het pand van Growners in de Maastrichterstraat in TT-center Hasselt. Daarna wil Burocad dit concept uitrollen in heel Vlaanderen.
‘Windows 2 Imagine’ wil bijdragen aan de revitalisering van winkelcentra door lege etalages te transformeren tot aantrekkelijke en levendige artistieke ervaringen. “Het project richt zich op het bevorderen van de verhuur van leegstaande panden door deze visueel aantrekkelijker te maken voor potentiële huurders. ‘Windows 2 Imagine’ biedt een uniek platform om de thema’s en projecten van een stad in de schijnwerpers te zetten, door deze op een creatieve en impactvolle manier te communiceren via de etalages,” legt Mieke Neven van Burocad uit.
“Het project creëert win-win situaties waarbij de zichtbaarheid van leegstaande panden wordt vergroot, wat de interesse van potentiële huurders kan aanwakkeren, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan een verbeterde stadsbeleving. Het project zal focussen op drukbezochte plekken, waarbij contact wordt gelegd met eigenaars en verhuurders van panden om interesse van het project te verkennen,” aldus Koen Verhaest van Growners.
Stadsbeleving
“Er zullen door Burocad creatieve ontwerpen ontwikkeld worden rond diverse thema’s zoals lokale activiteiten, seizoensgebonden festiviteiten en/of inspirerende invullingen van de panden om verhuur te stimuleren. Dat kan ik als schepen van Lokale Economie én Toerisme alleen maar toejuichen. We slaan hier immers twee vliegen in één klap. We nemen initiatief om onze leegstand verder terug te dringen én we promoten onze stad,” vult schepen Dehollogne aan.
Interactie
‘Windows 2 Imagine’ opent heel wat mogelijkheden. We kunnen bijvoorbeeld interactieve elementen integreren. Daarmee brengen we meer informatie over stedelijke activiteiten. Maar eventueel kunnen we ook werken met Augmented Reality (AR)-ervaringen om de betrokkenheid van het publiek te vergroten en de beleving te verrijken. Door de nieuwste printtechnieken toe te passen, zoals opvallende visuals en decoratieve elementen, trekt ‘Windows 2 Imagine’ de aandacht van voorbijgangers en laat het een blijvende indruk achter,” besluit Neven.