Webtoegankelijkheid voor mensen met een beperking verbeteren

Op 18 maart 2008

N-VA fractie dient voorstel in om webtoegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren

‘Wereldwijd web toegankelijk voor iedereen’

N-VA-fractieleider Lies Jans wil met haar voorstel voor de provincieraad de problematiek rond de webtoegankelijkheid voor mensen met een motorische, auditieve en visuele beperking in de kijker brengen.

Zij diende een voorstel om als provinciale overheid, buiten het toegankelijk maken van de eigen provinciale webstek www.limburg.be, nog meer inspanningen te leveren om mensen met een beperking gemakkelijker toegang te verlenen tot het wereldwijde web:

‘Op verschillende beleidsniveaus wordt de laatste jaren terecht meer aandacht geboden aan dit thema. Zeer recent nog werd door minister Geert Bourgeois 500.000 euro extra middelen vrijgemaakt voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de webstekken van alle instellingen en diensten van de Vlaamse overheid. Ook onze provincie deed in het verleden al inspanningen om de toegankelijkheid te bevorderen,’ aldus Lies Jans.

‘Als N-VA-fractie vinden wij dat de provincie hierin niet alleen een voorbeeldfunctie heeft, maar ook een voortrekkersrol moet spelen. Daarom gaat ons voorstel verder dan alleen het toegankelijk maken van haar eigen webstek. In de andere provincies staan ze wat dat betreft al veel verder. Met 14 uitgereikte kwaliteitslabels door Anysurfer bengelt onze provincie onderaan. West-Vlaanderen (50), Oost-Vlaanderen (26), Vlaams-Brabant (23) en Antwerpen (15) doen immers allen beter,’ stelt Lies Jans vast.

AnySurfer (het vroegere BlindSurfer) is een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke webstekken. Webstekken met het label zijn voor iedereen bruikbaar — ook voor slechtzienden, blinden, kleurenblinden, ouderen, en wie een auditieve of motorische beperking heeft. Alle webstekken komen in aanmerking voor het AnySurfer kwaliteitslabel als ze voldoen aan de AnySurferrichtlijnen. Die houden rekening met ‘navigatie’, ‘inhoud’, ‘vormgeving’ en ‘interactiviteit’.

Lies Jans: ‘Onze provincie moet duidelijk nog een inhaalbeweging maken.

Mijn voorstel bestaat uit twee grote krachtlijnen: verbeteren van de webtoegankelijkheid op provinciaal én op lokaal niveau. Daarom vraag ik in eerste instantie aan de provincie om alle webstekken van provinciale diensten en instellingen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Hiervoor moeten zowel in 2008 als de volgende jaren de nodige financiële middelen vrijgemaakt worden voor advies, vorming en aanpassing van de webstekken,. Een tweede stap is een audit en screening van de webstekken van lokale besturen, waarbij de provincie de nodige stimulansen moet geven om de lokale webstekken daadwerkelijk aan te passen (subsidie en vorming voor lokale besturen).

Naast een ruime informatie-en sensibiliseringscampagne, is het zinvol om een cursus webtoegankelijkheid op te nemen in het cursuspakket van de studenten informatica en webdesign van de provinciale scholen.

Eenvoudige ingrepen kunnen eveneens een grote invloed hebben: door bij elke overheidsopdracht voor het maken van een webstek de technische specificaties van het AnySurferlabel op te leggen zullen nieuwe webstekken automatisch toegankelijk worden voor iedereen. Als N-VA-fractie hopen wij zo mee te kunnen helpen aan een toegankelijker wereldwijd web voor alle Limburgers.’