Wandelbus vervoert minder mobiele mensen in de Hasseltse binnenstad

In Hasselt duikt vanaf vrijdag de Wandelbus op in het straatbeeld. Het gaat om een busje dat op wandeltempo door de binnenstad rijdt en minder mobiele mensen - die onder meer comfortabel willen shoppen- vlot en gemakkelijk vervoert.

 

De komst van de Wandelbus maakt deel uit van het grotere project Bereikbare binnenstad. “Door de verkeersstromen efficiënter te organiseren, willen we het centrum aangenamer maker voor inwoners, bezoekers en voor de mensen die er comfortabel willen shoppen of genieten van een hapje en drankje op het terras. Zo wordt ons centrum niet alleen aantrekkelijker en verkeersveiliger, ook de luchtkwaliteit verbetert er”, verduidelijk schepen van Mobiliteit Marc Schepers. “Natuurlijk blijft de binnenstad vlot bereikbaar voor iedereen en zijn er nog tal van parkeermogelijkheden in de binnenstad, denk onder meer aan de vele shop&run parkeerplaatsen waar je een half uurtje gratis kan parkeren om je boodschappen te doen.”

 

In deze bereikbare binnenstad heeft het stadsbestuur natuurlijk ook oog voor de noden en de behoeftes van de minder mobiele medemens. Schepen van Toegankelijkheid Dymfna Meynen: “Mindervalide kunnen nu reeds met hun kaart overal gratis parkeren. Momenteel onderzoeken we op welke strategische plaatsen in de binnenstad we het aanbod mindervalide parkeerplaatsen kunnen verhogen. Ook ervoor zorgen dat zorgpersoneel makkelijker in de binnenstad kan parkeren.” Schepers vervolledigt: “Met deze Wandelbus doen we nog een extra inspanning om zowel bewoners als bezoekers met beperkte mobiliteit het grootst mogelijke bewegingscomfort te bieden in onze binnenstad. ” Geheel volgens haar nieuwe zero-emissiebeleid kiest de stad ook voor een elektrisch bus.

 

Hotspots

 

Op vrijdag, zaterdag en tijdens koopzondagen worden er tussen 11u en 18u twee rolstoeltoegankelijke busjes ingezet die elk veertien personen kunnen vervoeren. Schepers: “De bus zal een vast traject aandoen. Om iedereen zo vlot mogelijk te bedienen, streven we naar een frequentie van ongeveer 10 minuten.” De laatste bus vertrekt aan het station om 17u40.

 

Dat vast traject loopt langs de drie belangrijke mobiliteitspunten net buiten de kleine ring: het station, de nieuwe parking aan de kanaalkom en het tweede drukste bus knooppunt aan het Kolonel Duartplein. “Via deze locaties bereiken de meeste mensen onze binnenstad. Van hieruit kunnen ze vanaf nu comfortabel overstappen op de Wandelbus die de belangrijkste locaties op vlak van shopping, cultuur en ontspanning aandoet: zoals onder meer de Havermarkt, Het Heilige Paterke en de bibliotheek Hasselt Limburg”, aldus de schepen. De twaalf haltes van de bus staan duidelijk aangegeven.

 

Proefproject

 

Gedurende 3 maanden zullen deze elektrische busjes rijden door de straten van het centrum. Nadien volgt de evaluatie. “Dit is een proefproject, we willen deze drie maanden de tijd nemen om te leren en te ontdekken welke nu de beste route is, welke keuze bus het meest geschikt is en welke frequentie het meest klantvriendelijk is.” Er wordt geëvalueerd aan de hand van 3 belangrijk pijlers: economisch, operationeel-technisch en gebruikerservaring. “Na een positieve evaluatie kunnen we de bus als een volwaardige alternatief inzetten.”

 

Openbaar vervoer in tijden van corona? “Om alles veilig te laten verlopen, zorgt de leverancier dat de bus om de vier uur ontsmet wordt. Er zit ook een luchtzuiveringssysteem in de bus dat geuren verwijdert en biologische polluenten zoals bacteriën, virussen, schimmels vernietigt”, aldus Schepers. “Het vermindert zo het risico op infectie en het regelt de stofconcentratie in de lucht.” Mondmaskers zijn uiteraard verplicht.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is