“Vrijgekomen middelen Lijn 1 herinvesteren in Limburgse mobiliteit”

Op 11 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

BRUSSEL – “De Raad van State in Nederland maakte duidelijk dat het project aan Nederlandse zijde niet meer mogelijk is. Onze minister Weyts heeft altijd trouw de overeenkomst uitgevoerd maar nu krijgen we een heel ander verhaal. Laat ons focussen op de ontsluiting van Noord en Noord-Oost Limburg,” reageert Lies Jans (N-VA) op de vernietiging door Nederland van het Spartacusplan Lijn 1.

“We hebben ondertussen veel tijd en energie in Lijn 1 uit het Spartacusplan gestoken. Vlaanderen en minister Weyts hebben hun deel van de overeenkomst steeds nageleefd. Maar de beslissing van de Nederlandse Raad van State betekent de facto dat de tram nooit of te nimmer nog tot aan het station van Maastricht zal rijden,” aldus Lies Jans, voorzitter van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement.

Lijn 2 en 3

“N-VA Limburg heeft steeds het belang van de ontsluiting van Noord en Noord-Oost Limburg voorop gesteld. Dit is hét moment om die piste ook in daden om te zetten. Verleg de focus naar Spartacuslijn 2 en 3. Daar hebben we de instrumenten wél zelf in handen. Uiteraard is het voor ons zo klaar als pompwater dat de vrijgekomen middelen van Lijn 1 gebruikt worden voor mobiliteitsprojecten binnen de provincie Limburg.  Wij hebben hier mobiliteitsnoden genoeg, me dunkt. Die nood lag niet in de verbinding tussen Hasselt en Maastricht maar elders. Daar gaan we nu verder vol op inzetten zonder tijd te moeten verliezen aan nutteloze projecten. Er is geen sprake van dat Limburg minder middelen zou ontvangen vanuit Vlaanderen. We gaan ze nu alleen beter kunnen spenderen,” besluit Lies Jans.