Voorstel Lies Jans (N-VA) over lokfietsen werpt vruchten af, deze maand wordt nog verbeterd systeem geïntroduceerd

Op 17 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

HASSELT – Op voorstel van Lies Jans nam schepen van mobiliteit Habib El Ouakili het instrument van de lokfiets op in zijn fietsactieplan. Dankzij de lokfietsen werd er al internationaal netwerk richting Roemenië blootgelegd. “We zijn erg tevreden dat de strijd tegen fietsdiefstallen vruchten afwerpt”, aldus gemeenteraadslid Lies Jans.

Eind 2015 stelde N-VA-gemeenteraadslid Lies Jans al voor om lokfietsen in te schakelen in de strijd tegen fietsdiefstallen. Lokfietsen zijn normale fietsen die uitgerust zijn met een GPS-volgsysteem. Van het moment dat zo’n fiets zich verplaatst, krijgen agenten een seintje. Via de GPS kan dan de weg die de fiets aflegt, gevolgd worden. “Hierdoor kunnen ook specifiek de professionele organisaties achter georganiseerde fietsdiefstallen worden opgedoekt. Een trend die de laatste tijd erg in trek is bij dievenbendes”, legt Jans het nut van dergelijke fietsen uit. “In eerste instantie deed het stadsbestuur mijn voorstel nog af als onwettig maar daar moesten ze al snel van terugkomen. Midden vorig jaar werd het dan in de praktijk ingevoerd. Het systeem werd al geëvalueerd en bijgestuurd. Er zullen nu aantrekkelijkere fietsen worden ingezet. Daarbij is de kans op diefstal natuurlijk groter. Ook zullen er performantere trackers worden geïnstalleerd. Deze maand zou die nieuwe doorstart moeten genomen worden.”

Waakzaamheid

De lokale politie is nu al erg tevreden over het systeem. Er werd al een internationaal netwerk naar Roemenië blootgelegd. Maar uiteraard zullen de politiediensten pas helemaal tevreden zijn als het aantal georganiseerde fietsdiefstallen tot nul wordt herleid.

Het aantal fietsdiefstallen steeg afgelopen jaar echter opnieuw. In 2015 waren er 364 fietsdiefstallen, op 15 december 2016 stond de teller al op 410. “Reden te meer om te blijven inzetten op dit probleem. Niet alleen de lokfiets maar ook de andere maatregelen moeten blijvend worden aangescherpt. Maar er is nu jammer genoeg opnieuw een stijging. Het stadsbestuur moet dit als een signaal zien om de waakzaamheid nog te verhogen. Als we een gedegen fietsbeleid willen uitbouwen, moeten de fietsers er immers zeker van zijn dat ze hun fiets in onze stad veilig kunnen achterlaten”, besluit Jans.