Voor Tournée Minérale doet Hasselt een Tournée Spéciale

Op 31 januari 2019, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokale middenstand en ondernemen

Op 1 februari starten de Stichting Tegen Kanker en de Druglijn voor het derde jaar op rij met het initiatief Tournée Minérale. Daarbij wordt de bevolking aangespoord om een maand lang geen alcohol te drinken. Ook de stad Hasselt zet zijn schouders onder dit initiatief door haar personeel en inwoners op een positieve manier te motiveren. Samen met horeca Hasselt organiseert de stad een Tournée Spéciale, waarbij je de speciale mocktails in de Hasseltse horecazaken kan gaan proeven.

De stad Hasselt riep via de Nieuwe Hasselaar haar inwoners op om aan te sluiten bij Tournée Minérale, een initiatief waar ze ook al haar personeelsleden warm voor maakte. “We willen uiteraard dat er zoveel mensen aansluiten bij ons initiatief maar wij willen tegelijk dat dit spontaan gebeurt. Wij gaan niemand opleggen wat ze moeten doen maar hopen op een goede respons. Er hebben zich al een deel mensen ingeschreven maar je kan je wagonnetje nog steeds aanhaken. Individueel of als Hasseltse vereniging”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans, die zich ook een maand lang van alle alcohol zal onthouden.

“We hebben er meteen de horeca bij betrokken en zij waren enthousiast. Ook hier echter geen verplichtingen. Wie wil meedoen, hangt gewoon de affiche aan het raam en voorziet in een mocktail - een cocktail zonder alcohol - naar keuze. Elke zaak kan zo zijn specialiteit uitspelen. Ga je alle deelnemende zaken af dan doe je een Tournée Spéciale”, vult Rik Dehollogne, die als schepen van de middenstand zeker ook de horeca op de kar wou krijgen, aan. Ook hij zal een maand lang het goede voorbeeld geven en geen alcohol drinken.

“Verder proberen we de deelnemers te motiveren. Door in groep in te schrijven als stad Hasselt verstevigen we het engagement. Je staat met naam en toenaam als deelnemer ingeschreven dus de groepsdruk zal hier wel wat werken om niet op te geven”, lacht Lies Jans. “We voorzien ook vijf Oxfam-cadeaupakketten die we zullen verloten onder onze inwoners en 50 pakketten die we verdelen onder onze deelnemende personeelsleden. Uiteraard zijn die pakketten non-alcoholisch.”