Vlaamse steun voor wijkverbeteringsproject rond de Oude Statie-Runkst

Op 21 december 2021, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokaal sociaal beleid - OCMW

De stad Hasselt ontving ruim 700.000 euro voor een wijkverbeteringsproject in de buurt rond de Oude Statie in Runkst. “Samen met de buurt willen we uitzoeken hoe we deze middelen kunnen inzetten om de geplande dak- en thuislozenopvang optimaal te integreren,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

De Vlaamse Regering keurde de projectaanvraag van de stad Hasselt voor 771.200 euro goed. Deze middelen zullen worden ingezet voor een wijkverbeteringscontract Oude Statie-Runkst. In die buurt wordt een nieuw dak- en thuislozencentrum opgericht. Om dit optimaal in de buurt rond de Sint-Truiderbrug te integreren voorziet de stad dus behoorlijk wat middelen. Deze kunnen onder meer worden ingezet voor publieke infrastructuur. De middelen gaan voor alle duidelijkheid niét naar de bouw van het dak-en thuislozencentrum. Daarvoor kreeg de stad eerder al Vlaamse middelen ter beschikking.

Levenskwaliteit

“Het traject rond de integratie van het dak-en thuislozencentrum waarvoor de Vlaamse Regering eerder al 1,4 miljoen euro toezegde en waar de stad 600.000 euro investeert, loopt al enige tijd. Met dat eerder toegekende budget wordt de bouw gerealiseerd. Maar uiteraard hebben we ook begrip voor de opmerkingen van de buurtbewoners op de site ‘Oude Statie’. Met hen gingen we al meermaals in dialoog. Het was ook met hun bekommernissen in ons achterhoofd dat we inschreven voor deze nieuwe projectsubsidie die dus los staat van de bouw van het centrum. We zijn dan ook blij dat de Vlaamse Regering dit goedkeurt. Dit zal integraal geïnvesteerd worden in de wijkwerking in de onmiddellijke omgeving van de dak-en thuislozenopvang. De concrete projecten waar we dit toegekende budget in zullen investeren, worden nog besproken met de buurtbewoners. Doel is om de levenskwaliteit en de veiligheid van de buurt te verhogen. Dat zal via de inrichting van het openbaar domein gebeuren maar ook via projecten om de sociale cohesie te versterken,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.