Vlaamse minister Geert Bourgeois presenteerde plannen jeugdherberg

Op 12 december 2013

HASSELT – Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) stelde donderdag de definitieve plannen van de nieuwe jeugdherberg in Hasselt voor. “Dit past in de inhaalbeweging op het gebied van jeugdverblijven die in 2010 is opgestart,” aldus de minister.

“We richten ons met deze jeugdherberg niet enkel op jongeren tussen 18 en 29 jaar. Ook scholen-en jeugdbewegingen kunnen er terecht. Vlaanderen streeft ernaar zoveel mogelijk drempels weg te nemen zodat we aan een zo ruim mogelijk publiek een mogelijkheid kunnen bieden om van een vakantie te genieten. Dat geldt ook voor jongeren die meestal maar over een beperkt budget beschikken,” legt minister Bourgeois uit.

De jeugdherberg zou in 2015 klaar moeten zijn en telt 120 bedden: “Daarbij zijn de toegankelijkheid en de duurzaamheid van deze jeugdherberg van belang. Het zal een erg energiezuinig gebouw worden. Dit omwille van het ontwerp en de duurzame ingrepen zoals groene daken en maatregelen voor waterbesparing.”

Toerisme Vlaanderen zal na de bouw de jeugdherberg overnemen: “De vzw Jeugdherbergen Vlaanderen zal het jeugdverblijf exploiteren waardoor het een Toerisme Vlaanderen Jeugdherberg zal zijn.”

N-VA Hasselt is tevreden met deze nieuwe troef voor Hasselt: “Dergelijke verblijfplaats ontbrak nog in Hasselt. Wij zijn opgetogen dat minister Bourgeois dit nu invult,’ aldus N-VA-Hasselt.