Vertrouwen pijlsnel naar dieptepunt

Op 14 oktober 2011

Het oordeel van de Hasselaren is onverbiddelijk. Na de recente affaire rond de graaicultuur, de fraude en de pesterijen binnen de top van de lokale politie, is het vertrouwen in burgemeester Hilde Claes (SP.A) zeer sterk gedaald. Eén op de twee Hasselaren vindt zelfs dat ze haar sjerp niet kan houden. Dat blijkt uit een peiling van het onderzoeksbureau iVOX, in opdracht van Het Nieuwsblad.

Vóór de affaire losbarstte, waren verkeersproblemen en overlast de grootste bekommernissen van de Hasselaar. Nu lijkt de bestrijding van corruptie en vriendjespolitiek een absolute prioriteit in de stad. Het politieke landschap in Hasselt zou dus op korte termijn drastisch kunnen veranderen.Het zogenoemde afspiegelingscollege - waarin zowel SP.A, CD&V, Open VLD en Groen vertegenwoordigd zijn - leek ervoor al ten dode opgeschreven.

'Wij leven in andere tijden en in andere omstandigheden. Het afspiegelingscollege heeft zijn tijd gehad', zegt ze daarover.

Boodschap begrepen

Hoe ook, de kansen op een verlenging van haar mandaat lijken te smelten als sneeuw voor de zon. Zelfs als ze het nu zou moeten opnemen tegen gemeenteraadslid Ivo Belet(CD&V), zou Claes bijna zeker het onderspit moeten delven. Terwijl ze tot enkele maanden geleden nog een uitstekende score van ruim 71procent haalde.

'Ik heb de boodschap nu begrepen', laat Claes zelf weten. '

Ze lanceerde vorige week zelf nog een tienpuntenplan om korte metten te maken pesterijen en fraude binnen de lokale politie. Bovendien stapte ze zelf naar de anticorruptiecel om klacht in te dienen.

Met de benoeming van de nieuwe korpschef, Philip Pirard, zette ze maanden geleden al een stap in de goede richting.

Of dat volstaat om haar politieke vel te redden, zal blijken bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ook op vlak van bestuur en beleidsvorming moet Claes toegeven dat er zeker nog veel moet veranderen. Dat bekende ze in een open brief die vorige week de wereld werd ingestuurd.

Onschendbaar

Als er morgen verkiezingen zouden worden gehouden, zou Hilde Claes het ontzettend moeilijk krijgen om verkozen te geraken. Dat blijkt uit de peiling van iVox. Ook de coalitiepartners CD&V, Open VLD en Groen! zullen op 14 oktober 2012 wellicht klappen incasseren.

Momenteel zou vooral N-VA voordeel kunnen halen uit deze situatie. 'Als wij de kans krijgen om een waardig alternatief te bieden, zullen we die zeker grijpen', zegt Steven Vandeput van N-VA Hasselt. 'Het is duidelijk dat het politieschandaal het neveneffect is van een tien jaar oud beleid. Het stadsbestuur begon zich haast onschendbaar te voelen.'

'Het is nog veel te vroeg om over de verkiezingsresultaten te praten', vindt Frank Troosters, voorzitter van Vlaams Belang Hasselt.

'We zijn er wel van overtuigd dat N-VA goed zal scoren. Dat is grotendeels te danken aan hun groeiende populariteit op nationaal niveau. In Hasselt kan N-VA enerzijds zeggen dat ze in de meerderheid zit door het kartel met CD&V. Anderzijds speelt ze de rol van kritische stem en oppositiepartij binnen het stadsbestuur. Die spreidstand gaat de partij bijzonder goed af. Toch kan Vlaams Belang Hasselt volgend jaar goed scoren omdat we op lokaal niveau hard werken aan inhoudelijke dossiers. Dat speelt in ons voordeel.'