“Verhoog het aantal verzorgingstafels in openbare gebouwen”

Op 27 september 2016, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

HASSELT – Op de voorbije gemeenteraad stelde gemeenteraadslid Jan Wouters (N-VA) voor om het aantal verzorgingstafels in de openbare gebouwen gevoelig te verhogen. Want jonge gezinnen die Hasselt bezoeken vinden moeilijk een verzorgingstafel om hun kind te verschonen. Uit cijfers blijkt dat verzorgingstafels in quasi elk openbaar gebouw ontbreken.

De Stad Hasselt hinkt achterop wat betreft de voorzieningen voor jonge kinderen en baby’s in haar openbare gebouwen. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Jan Wouters kon inkijken “Onze stedelijke musea en bezienswaardigheden beschikken zelfs helemaal niet over verzorgingstafels”, aldus Wouters, die zelf recent vader werd.

"Als Hasselt zich wil profileren als toeristische trekpleister moet ze er voor zorgen dat jonge gezinnen niet geremd worden in hun bezoek aan onze stad. Het is een kleine moeite om verzorgingstafels te voorzien in de openbare gebouwen. Bovendien moet deze maatregelen niet veel kosten”, stelt Wouters.

Mama's met een missie

Recent slaakte ook ‘Mama’s met een missie’ een noodkreet. Die vereniging wil dat er in elke stad in ons land een plaats komt met verzorgingstafels voor grote kinderen en volwassenen met een beperking. Op dit moment is er alleen in Leuven een permanente verzorgingstafel. “Ook dat idee nemen we uiteraard mee in ons voorstel dat we voorleggen op de gemeenteraad”, besluit Jan Wouters (N-VA). Het voorstel werd unaniem goedgekeurd.