Universiteit Hasselt brengt ideeën voor meer beleving aan bij middenstand

Op 15 juni 2022, over deze onderwerpen: Lokale middenstand en ondernemen

HASSELT – De stad Hasselt neemt de Universiteit Hasselt onder de arm om de beleving bij de lokale middenstand te verhogen. Via het ‘Retail Design Lab’ kunnen de Hasseltse ondernemers advies inwinnen over hoe ze hun retailinrichting en -beleving naar een hoger niveau kunnen tillen. “Hiermee willen we onze zelfstandige ondernemers helpen om in te spelen op de veranderingen in het retaillandschap,” aldus schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne.

 

“De retailmarkt verandert in snel tempo. Grotere ketens hebben specialisten in dienst of nemen externe consultants onder de arm om op die evoluties tijdig te kunnen inspelen. Voor de kleinere zelfstandige ligt dat moeilijker. Die heeft de handen meestal meer dan vol met de operationele uitbating van zijn zaak. We willen hen nu de hand reiken zodat ook zij meteen mee zijn met de nieuwste evoluties en trends. Daarvoor hebben we een samenwerkingsovereenkomst voor één jaar afgesloten met het Retail Design Lab. Dat is een kenniscentrum aan de Faculteit Architectuur en Kunst van de Universiteit Hasselt (UH),” vertelt Dehollogne.

 

Advies

 

De samenwerking tussen de stad en de universiteit omvat grotendeels vier niveaus.

één op één advies aan horeca en detailhandelaars
inspiratiesessies met goede praktijken en getuigenissen
belevingsaudit van vier winkelstraten (Dorpsstraat/Minderbroederstraat, Sint-Jozefstraat, Gelatine Boulevard en Koning Albertstraat)
studentenprojecten met specifieke meerwaarde voor de Hasseltse ondernemers

 

“Via een belevingsscan kunnen retailers advies krijgen over hoe ze hun zaak kunnen versterken en op de nieuwste evoluties kunnen meesurfen. We hopen hen hiermee een duwtje in de rug te geven op een moment dat de retailmarkt wereldwijd onder druk staat,” aldus nog Dehollogne.

 

Opportuniteiten

 

Prof. Dr. Katelijn Quartier: “Wij zijn heel blij met deze samenwerking. Zowel onze studenten hebben baat hierbij omdat ze aan een reëel project kunnen werken, de stad Hasselt kan hiermee zijn positie als shopping stad versterken net zoals de handelaars zelf. Concreet staan we hen bij om door het in kaart brengen en objectief scoren van alle relevante onderdelen van een fysieke winkelbeleving via onze wetenschappelijke tool REXS. Via deze scan komen sterktes en opportuniteiten naar boven die we vervolgens omzetten naar concrete adviezen en doelen.

De stad Hasselt voorziet een budget van 42.000 euro waarmee onder meer achttien belevingsscans kunnen worden uitgevoerd. De effectieve uitwerking van de adviezen is dan voor rekening van de ondernemer zelf. Op donderdag 16 juni, tijdens de jaarvergadering van het Centrummanagement, wordt de oproep om aan te melden voor de scan gelanceerd. Daar kan ook meer informatie krijgen. Vanaf dat moment kan elke handelaar zich ook online aanmelden. 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is