Toeristische topzomer voor Hasselt

Op 21 september 2021, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek, Toerisme & evenementen

Hasselt kende een toeristische topzomer. Met een kamerbezetting van bijna 65% in juli en 74% in augustus doet de Limburgse hoofdstad het beter dan kunststeden als Antwerpen en Gent. “Hasselt doet het opvallend goed in vergelijking met andere steden en regio’s. Onze nieuwe toeristische campagne ‘Hasselt Smaakmaker Spraakmaker’ blijkt een echte voltreffer,” aldus een tevreden burgemeester Steven Vandeput en schepen van Toerisme Rik Dehollogne.

 

“Met overnachtingscijfers die Antwerpen en Gent overtroeven, kan ik natuurlijk alleen maar blij zijn. Zelfs de cijfers van dé absolute Vlaamse topbestemming, onze Kust, komen in het vizier. Dat is heel mooi en bevestigt het goede werk dat onze toeristische dienst samen met de toeristische partners levert. Onze campagne Hasselt Smaakmaker Spraakmaker kan duidelijk heel wat volk bekoren,” vertelt een fiere burgemeester Steven Vandeput. 

 

De kamers waren in Hasselt tijdens de maand juli voor 64,34% bezet. Gent (39,11) en Antwerpen (38,40) blijven ver achter. De Kust (75,56) komt zelfs in zicht.

In augustus steeg die bezetting van Hasseltse kamers zelfs nog naar 73,82%.

De 13.225 bezoekers van de toeristische dienst waren ook een aanzienlijke stijging ten opzichte van de vakantiemaanden in 2020 (9.683).

 

HasPas

 

De HasPas, een nieuw initiatief van de stad Hasselt waarbij je heel wat voordelen kan verkrijgen in musea, winkels en hotels, werd van mei tot eind augustus 716 eer verkocht en goed gebruikt. “De HasPas is een groot succes. Dat horen we ook van onze partners. Het is gemakkelijk werkbaar en de drempel is laag. Ook de fietsenverhuur sloeg aan met 846 verhuurde e-bikes in juli en augustus. Verder heb je onze gloednieuwe Smaakmaker Spraakmakerroute waar er tot nu toe zo’n 3.000 van de deur zijn uitgegaan. Al die troeven samen zorgen ervoor dat Hasselt een populaire bestemming is en blijft. Het is duidelijk dat de inspanningen die we samen met onze toeristische sector en Visit Hasselt geleverd hebben, vruchten afwerpen,” legt schepen Dehollogne uit.

 

Japanse Tuin

 

“Onze musea doen het in het algemeen ook erg goed maar eentje springt er toch echt uit. De Japanse Tuin kreeg in juli en augustus liefst 27.752 bezoekers over de vloer. Het is nu al duidelijk dat we daar op een recordjaar afstevenen. Een mooie illustratie van onze toeristische topzomer,” besluit Dehollogne.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is