Tijdelijke terrasuitbreiding met een jaar verlengd

HASSELT – De Hasseltse horeca zal tot 1 april 2022 gebruik mogen maken van een uitgebreid terras. Daarmee verlengt het stadsbestuur de regel die bij de vorige heropening van de horeca in het leven werd geroepen. “Horecazaken die in juni 2020 een uitbreiding plaatsten, krijgen enkel de vraag of ze dit opnieuw willen doen. Ze moeten geen nieuwe aanvraag indienen,” aldus schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne.

“We willen onze horeca uiteraard optimaal blijven steunen. Zij hebben al gigantisch in de klappen gedeeld. Daarom pakten we een jaar geleden ook al uit met een stevig pakket aan steunmaatregelen voor de sector. De uitbreiding van de terrassen was daar één van. De horecaondernemer verliest zowel binnen als buiten immers ruimte door de geldende maatregelen. Die zijn er natuurlijk om de veilige afstand op de terrassen te kunnen garanderen. De veiligheid van de bezoekers en het personeel staat voorop. We compenseren echter het ruimteverlies door een tijdelijke terrasuitbreiding opnieuw toe te staan. Zo kunnen ze gemiste inkomsten deels recupereren,” aldus schepen Dehollogne.

Planlast

Het stadsbestuur wil ook nu weer de planlast voor de lokale ondernemer tot een minimum beperken. “Vorige keer kon die aanvraag al gedaan worden via een eenvoudige applicatie. Nu krijgen de horecazaken die vorige keer een uitbreiding aanvroegen gewoon de vraag of ze dit willen verlengen. Ze moeten dus geen nieuwe aanvraag indienen,” vertelt Dehollogne.

De regel wordt verlengd tot eind maart 2022 omdat ook de vrijstelling van omgevingsvergunning tot dan geldt. “Door dezelfde termijnen te gebruiken, houden we alles zo eenvoudig mogelijk voor de ondernemers. We hopen alvast samen met hen dat de horeca op 1 mei in veilige omstandigheden kan heropenen en we met z’n allen weer kunnen genieten van een – uitgebreid – terras,” besluit Dehollogne.