Team Propere Stad pakt zwerf- én ander afval aan

Stad Hasselt stelt met veel trots haar ‘Team Propere Stad’ voor. Achttien personages zullen de komende weken en maanden steeds meer opduiken in het Hasseltse straatbeeld. Zwerfvuil en sluikstort blijven een hardnekkig probleem voor steden en gemeentes. Het is in omvang vaak relatief beperkt, maar het stoort enorm. “Team Propere Stad is meer dan alleen deze figuurtjes, maar wil iedereen aanzetten om zich mee in te zetten om samen van Hasselt de properste stad van Vlaanderen te maken”, aldus schepen Laurence Libert, bevoegd voor Propere Stad.

Stad Hasselt bracht het afgelopen jaar het gebruik van zijn publieke vuilnisbakken zorgvuldig in kaart.

“We willen een onderbouwd beleid voeren. Dat kan alleen maar met de nodige data. Zo kunnen we bijsturen waar nodig, na grondige data-analyse”, legt schepen Libert uit. “We hebben in Hasselt 18,7 vuilbakken per 1000 inwoners. Vergeleken met andere centrumsteden – waar gemiddeld 9,4 vuilnisbakken staan per 1000 inwoners – zijn er dat zeker niet te weinig. We hebben het afgelopen jaar een aantal parameters gemeten, om te herevaluëren of we onze vuilbakken efficiënt gebruiken en ze op de juiste locaties staan.”

De vulgraad per vuilnisbak werd gemeten, net als wat erin wordt achtergelaten, in verband met sluikstorting. Met behulp van een app geven de reinigingsdiensten door hoe vol een afvalbak is, welk soort vuil wordt achtergelaten en wordt het correcte gebruik van gescheiden afvalbakken (met PMD en restafval) gecontroleerd. Ondergrondse containers worden automatisch gemeten met sensoren.

“Op basis van die gegevens kunnen we het ledigen van de vuilnisbakken efficiënter organiseren. Deze lediging gebeurt uiteraard manueel. Circa 5 à 8 mensen ledigen dagelijks vuilbakken in heel Hasselt. Daarnaast kunnen we vuilnisbakken die weinig gebruikt worden verplaatsen naar plekken waar de nood hoger blijkt te zijn”, vertelt schepen Libert.

Mentaliteitswijziging

Eender welk beleid staat of valt natuurlijk met het opvolgen ervan. Afval valt immers niet zomaar uit de lucht op de grond. De oorzaak zijn we zelf. Daarom zet Hasselt dit jaar ook extra in op sensibilisering. Want je stad schoonhouden is in grote mate een kwestie van samenwerking, tussen beleid en bewoners of bezoekers Een stad wordt niet vuil van zichzelf

“Onze reinigingsdiensten, bestaande uit ‘n 50-tal gemotiveerde mannen en vrouwen – moeten ondersteund worden door élke Hasselaar en élke bezoeker. ‘Team Propere Stad’ – een set figuurtjes die representatief zijn voor elke bevolkingsgroep – zal daarom iedereen informeren over het gevoerde afvalbeleid. En het team zal elkeen motiveren om zijn of haar steentje bij te dragen”, duidt schepen Libert.

“Iedereen wint bij een propere stad”, vult burgemeester Steven Vandeput aan. “Want in een propere stad is het aangenamer wonen, shoppen en eten & drinken. Die stad trekt dus meer bezoekers, die er langer verblijven en meer spenderen. Daarnaast oogt een keurige buurt niet alleen mooier, ze voelt en is ook veiliger. Ook wat betreft afval voeren we een lik-op-stukbeleid. In 2020 stelden we 148 GAS-pv’s op voor sluikstorten en we zullen hier streng op blijven toezien.”

Wie is Team Propere Stad?

“Team Proper Hasselt is iedereen. Elke Hasselaar, elke handelaar en eigenlijk ook elke bezoeker”, stelt schepen Libert. “Want welke wereld willen we onze kinderen en kleinkinderen nalaten? Dat is de vraag die ieder van ons zich moet stellen. Ik in ieder geval een propere, als schepen en als burger. Daarom zetten we op basis van data-analyse heel gericht in op de pijnpunten. En sensibiliseren we de bevolking door te vertellen wat we doen en waarom.

Team Proper Hasselt is daar een heel dankbaar en herkenbaar platform voor. Je zal de figuurtjes in de komende maanden dan ook meer en meer in het straatbeeld zien verschijnen. Op veeg- en ophaalwagens, in brochures, op onze vuilnisbakken enz. Zo maken we van Hasselt weer de properste stad van Vlaanderen. En omstreken.”