Succesvolle campagne rond duidelijk zichtbare huisnummers gaat tweede fase in

Op 5 oktober 2022, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Mobiliteit - Openbare Werken

HASSELT – Sinds begin oktober sensibilsieren de gemeenschapswachten actief rond de duidelijk zichtbare en reflecterende huisnummers die bij de stad Hasselt te verkrijgen zijn. “Als zij een huisnummer zien dat niet aan de normen voldoet, bellen ze gewoon aan. Daarbij delen ze een flyer uit met alle nodige instructies. Daarmee gaan we de tweede fase van de campagne in. Ondertussen lopen de aanvragen als een trein. Ruim 20% van de Hasselaren vroeg al een nieuw huisnummer aan,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

Met een goed zichtbaar en reflecterend huisnummer kan je cruciale tijd winnen in kritieke situaties. Daarom pakte de stad Hasselt in juni uit met een grootschalige campagne om het belang van duidelijke huisnummers in de verf te zetten. Met de slogan ‘Uw huisnummer of uw leven?’ bood het stadsbestuur alle Hasselaren een correct huisnummer aan. “Die campagne sloeg meteen aan. Op de eerste dag kregen we al meteen 712 aanvragen. Op 15 september zaten we aan 6.163, oftewel een goede 20% van alle Hasseltse huisnummers. Die actie loopt nog altijd en dat gaat bijzonder vlot. We krijgen ook veel positieve reacties. Door het succes waren er zelfs veel huisnummers uit onze voorraad al snel op. Zo moesten we al vier bijbestellingen plaatsen. Die achterstand is ondertussen helemaal weggewerkt,” vertelt burgemeester Steven Vandeput, ook bevoegd voor veiligheid.

Gemeenschapswachten

Daardoor kan nu de tweede fase worden aangevat. “Daarin gaan we via onze gemeenschapswachten actief te werk. Bij huizen met een slecht zichtbaar huisnummer bellen ze aan. Een overzichtelijke flyer biedt de nodige uitleg en indien nodig helpen ze met het plaatsen van de bestelling. Ook de wijkagenten zullen de flyers uitdelen. Zo hopen we nog meer huizen te voorzien van een goed zichtbaar huisnummer. Want dat kan van levensbelang zijn. Tijdens een noodgeval telt immers elke seconde. De brandweer, ambulance of politie mag dan geen tijd verliezen met het zoeken naar de juiste woning of gebouw. Zeker ’s nachts hebben hulpdiensten problemen met de zichtbaarheid. Daarom willen we er met deze campagne voor zorgen dat élke Hasselaar beschikt over een perfect zichtbaar en reflecterend huisnummer,” aldus nog de burgemeester.

Via het online webformulier www.hasselt.be/huisnummers kan iedereen die hiervoor nog niet de kans had het reflecterend huisnummer bestellen én vind je alle nodige informatie over het aanbrengen van het gloednieuwe en duidelijk zichtbare huisnummer.