Stadsbestuur stelt allesomvattend plan ‘Hasselt, bereikbare binnenstad’ voor

HASSELT – De voorbije maanden ging de stad Hasselt uitvoerig in dialoog met inwoners, handelaars en andere belanghebbenden. Doel: de bereikbaarheid van de binnenstad optimaliseren. Resultaat: het plan ‘Hasselt, bereikbare binnenstad’. Opvallendste kenmerk: de opdeling van het centrum in vier afgebakende zones. “Dit plan komt de verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van onze stad ten goede,” aldus schepen van Mobiliteit Marc Schepers. Vanaf dit najaar volgen de eerste ingrepen en proefopstellingen.

 

“In Hasselt gonst het van de bedrijvigheid. School, werk, shoppen, horeca, musea, familie, vrienden … er zijn heel wat uiteenlopende redenen om een bezoekje te brengen aan onze mooie stad. Dat brengt uiteraard volk naar de binnenstad, ieder met een eigen vervoersmiddel. Bij momenten kan het dan ook best druk zijn,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

“We willen van de binnenstad een aantrekkelijke, verkeersveilige en comfortabele plek maken. Daarvoor is het belangrijk dat élke weggebruiker en élke doelgroep een duidelijke plaats krijgt. Hiervoor luisterden we naar onze inwoners, handelaars, zorgverleners, scholen en jeugdbewegingen. Op basis van hun inbreng, inzichten en ervaringen stelden we ons bereikbaarheidsplan op,” legt schepen van Mobiliteit Marc Schepers uit dat er niet over één nacht ijs werd gegaan.

 

Klavertje vier

 

Het resultaat van die uitgebreide bevraging werd het plan ‘Hasselt, bereikbare binnenstad’. De opvallendste eigenschap is het ‘klavertje vier’ waarmee de stad wordt opgedeeld in vier, duidelijk afgebakende, zones. “Hiermee willen we het zoek- of doorgaand verkeer ontmoedigen. Dat kwam immers naar voor als één van de knelpunten. Door dit klavertje vier willen we die specifieke vorm van verkeer ontmoedigen. Als je een zone binnenrijdt, moet je ook via diezelfde zone terug naar buiten. Enkel via de ring kan je een andere zone bereiken. Op die manier verminderen we het sluipverkeer en ontmoedigen we het om rondjes te rijden in de binnenstad,” vertelt Schepers.

 

Verkeersregimes en slimme technologie

 

Opvallend: de binnenstad zal, met uitzondering van enkele zones zoals schoolstraten en voetgangersgebied, functioneren als één groot woonerf. Daar bewegen alle weggebruikers zich op dezelfde weg. Schepers: “Iedereen is er welkom maar moet wel rekening houden met elkaar. Verder komen er ook op zeven strategische locaties camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR). Om daarlangs te passeren, moet je als bezoeker op voorhand online registreren. Bewoners, huurders en eigenaars doen dit eenmalig.”

 

Doelgroepen

 

Het aantal parkeerplaatsen voor mindervaliden, zorgverleners en bewoners wordt drastisch opgekrikt. “Ook dat was een verzuchting die naar voor kwam uit onze bevraging. Daarom verhogen we het aanbod voor die specifieke doelgroepen naar één derde van alle bovengrondse parkeerplaatsen. Voor ‘shop-and-run’-plaatsen wordt ook één derde van het totale aanbod voorzien. Daar parkeer je gratis maximaal een half uur zodat je snel je boodschappen kan doen in de binnenstad. Het overige deel van de parkeerplaatsen krijgt een andere functie. Dat kan betalend parkeren zijn maar evenzeer extra terrassen, speelruimtes of fietsstallingen,” gaat Schepers verder.

 

Aantrekkelijke binnenstad

 

“Deze aanpassingen geven ons de mogelijkheid om onze straten kwaliteitsvol in te richten. Meer plaats voor voetgangers, fietsers, groen en leuke terrasjes. De straatjes in de binnenstad worden ruimtes waar het bruist van de activiteit, niet waar auto’s bumper aan bumper voort schuifelen. Die levendigheid zal onze handel en horeca ten goede komen,” schetst Schepers het toekomstbeeld van de Hasseltse binnenstad.

De eerste, kleine infrastructurele veranderingen volgen al dit najaar. Het gaat om extra fietsplaatsen en werken aan de buurt rond Z33.

Vandeput: “Om de buurt waar er gewerkt zal worden telkens goed te informeren, werd een bereikbaarheidscoach aangesteld. Die moet de communicatielijnen tussen buurtbewoners, stadsbestuur en belanghebbenden zo kort mogelijk houden. Voorts vindt de Hasselaar op www.hasselt.be/bereikbare-binnenstad alle mogelijke informatie rond de geplande werken. Zo is iedereen meteen mee en kunnen we kort op de bal spelen.”  

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is