"Stadsbestuur moet voortouw nemen in ontwikkeling begijnhofsite"

Op 13 oktober 2016, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek, Ruimtelijke Ordening - Wonen

HASSELT – Op de gemeenteraad van 25 oktober 2016 zal N-VA Hasselt het stadsbestuur vragen de gesprekken op te starten met het provinciebestuur om het Hasseltse begijnhof te verweven. “We vragen ook dat het stadsbestuur, samen met alle betrokkenen, een visie uitwerkt voor deze prachtige en unieke site” aldus Bert Lambrechts (N-VA).

Het Hasseltse stadsbestuur zegt geen middelen te hebben om het begijnhof te kopen, laat staan dat ze in het verleden een visie uitgewerkt hebben voor de site. Bij N-VA Hasselt vinden ze dat hoogst opmerkelijk. “Enerzijds wil men van de omgeving rond Z33 een museumkwartier maken maar anderzijds heeft men totaal geen idee wat er met het begijnhof moet gebeuren. Begrijpen wie kan” aldus Bert Lambrechts.

ONSCHATBARE WAARDE

Het provinciebestuur kiest ervoor de site zonder veel beperkingen te verkopen aan bouwpromotoren en het Hasseltse stadsbestuur grijpt niet in. Op die manier verliest de Hasselaar een historische site van onschatbare waarde. Het openbaar karakter van de begijnhofhuisjes en de tuin zal niet meer gegarandeerd zijn. N-VA Hasselt is van mening dat het Hasseltse stadsbestuur de regierol moet overnemen en daarover in onderhandeling moet gaan met het provinciebestuur.

“Op de Hasseltse gemeenteraad zal ik vragen dat het stadsbestuur de nodige stappen neemt om, in onderhandeling met het provinciebestuur, over te gaan tot de verwerving van het begijnhof en om samen met alle betrokkenen een degelijke visie voor de site te ontwikkelen” besluit Bert Lambrechts.