“Stadsbestuur moet nu over de brug komen met beloofde middelen”

Op 4 april 2016, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

HASSELT – Vanaf volgend seizoen gaan de jeugdploegen van Sporting Hasselt en Herk Sport doorgedreven samenwerken. “Het is goed dat deze Hasseltse clubs dit initiatief nemen. Van het groots voorgestelde voetbalplan van de schepen horen we immers niks meer. Gelukkig wachten de clubs daar niet op om zelf in actie te ondernemen,” aldus N-VA-gemeenteraadslid Jan Wouters.

N-VA Hasselt is steeds voorstander geweest van fusies of samenwerkingsverbanden, op voorwaarde dat het initiatief vanuit de clubs komt en niet opgelegd wordt door een stadsbestuur: “Daarom stelden wij al eerder voor om samenwerking te stimuleren. Eventueel zelfs in de vorm van fusies. Daar kan dan een verbeterde accommodatie voor in de plaats komen. In het groots voorgestelde voetbalplan van de ex-schepen van sport, Rob Beenders, stond er ook al zoiets. Maar zoals alle grootse plannen van dit stadsbestuur wordt er veel rond getoeterd maar weinig rond gedaan” aldus Jan Wouters.

Dat moeten ook Sporting Hasselt en Herk Sport gedacht hebben. “Gelukkig bleven die clubs niet bij de pakken zitten. Zij namen nu zelf het initiatief om nauw te gaan samenwerken. In eerste instantie enkel op gebied van jeugdwerking. N-VA Hasselt kan dit alleen maar toejuichen. De clubs hebben hun verantwoordelijkheid meer dan genomen. Nu moet het stadsbestuur over de brug komen en investeren in de accommodatie van beide clubs. Als andere clubs zien dan nauwe samenwerking effectief beloond wordt, dan kan hen dat misschien ook op die gedachte brengen,” aldus nog Jan Wouters die hoopt dat nu eindelijk werk wordt gemaakt van een beter voetbalklimaat in Hasselt.

MIDDELEN

Uit een schriftelijke vraag van Jan Wouters blijkt immers dat er heel wat middelen voor de sport in Hasselt vrijgemaakt kunnen worden. De huidige terreinen van RC Hasselt in de Sint-Janhoefstraat werden immers geschat op 2.876.300,00 euro. Zij gaven reeds aan bereid te zijn om te verhuizen naar de site van HO Heide. De voormalige terreinen van Sparta Kuringen in de Hentjenslaan werd geschat op 770.072,66 euro. Sparta Kuringen is reeds gefusioneerd met Victoria Stokrooie tot SK Herkenrode.

“In eerste instantie moet er met die vrijgekomen middelen voldaan worden aan de noden van de clubs die aangegeven hebben om op een doorgedreven manier samen te werken of te fuseren en dus één van de geïnventariseerde locaties willen verlaten. Overgebleven middelen kunnen vervolgens geïnvesteerd worden in de accommodaties van de andere clubs maar ook in de sporthallen en de andere sportlocaties die steeds meer gebruikt worden in Hasselt,” besluit Wouters.