Stadsbestuur blaast wijkbabbels al snel weer af

Op 3 november 2014

HASSELT – De stad Hasselt zou in november samen met HAZODI enkele wijkbabbels organiseren. ‘Mooi initiatief. Maar die eerste poging tot burgerparticipatie werd door het stadsbestuur al snel weer afgeschoten. Een gemiste kans,’ aldus gemeenteraadslid Joske Dexters (N-VA).

‘Dat het stadsbestuur het niet zo begrepen heeft op inspraak van de bevolking werd al meermaals bewezen. Zo werd er bij het begin van deze bestuursperiode nog een N-VA-voorstel tot vragenuurtje voor elke gemeenteraad koudweg afgeschoten,’ opent Joske Dexters die burgemeester Claes aan de tand voelde.

‘Wij waren verheugd toen we een uitnodiging voor de wijkbabbel in de bus kregen. Zou het dan echt waar zijn? Zou het stadsbestuur zijn inwoners uitnodigen om zowaar naar hen te luisteren? Zo zag het er nu wel naar uit. Driewerf helaas. Onze vreugde was van korte duur. Enkele weken na de uitnodiging volgde de mededeling dat de wijkbabbels zouden gebundeld worden in één informatiemoment,’ aldus Joske Dexters. Een gebrek aan interesse was de oorzaak.

Laagdrempeligheid

‘Jammer, er waren tot op dat moment 45 inschrijvingen. Niet echt veel, maar de Hasselaar had nog wat tijd om in te schrijven. Bovendien had dit initiatief wel wat meer aandacht mogen krijgen. Door nu alles te bundelen, schiet je het doel van laagdrempeligheid natuurlijk voorbij. Het voornemen voor meer overleg en vergaderingen in de verschillende wijken wordt ook weer opgeborgen. Indien burgerparticipatie echt belangrijk was voor deze bestuursploeg dan had ze wel wat meer inspanningen geleverd om dit initiatief te doen slagen,’ besluit Joske Dexters.