Stadsarchief digitaliseert verder en pakt nu ook Kortessem aan

Op 13 juni 2025, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

HASSELT – Tijdens de Internationale Archiefweek (9 – 13 juni) kondigt schepen van Digitalisering en Stadsarchief Dymfna Meynen de digitalisering van het archief van Kortessem aan: “We zetten ook de volgende jaren in op verdere digitale ontsluiting, één  van de actiepunten uit het bestuursakkoord. Dit jaar staan de registers van de burgerlijke stand en bevolking van Kortessem op de planning, zodat genealogen alle openbare info voor groot-Hasselt online kunnen vinden.”

Dit jaar staat de Internationale Archiefweek in het teken van een toegankelijk archief met de nadruk op digitalisering. “De website van het stadsarchief is in volle ontwikkeling. Heel toegankelijk te raadplegen via www.hasselt.be/stadsarchief. Op dit moment zijn er al 2.225 kranten, 2657 archiefstukken en 27.825 affiches en foto’s beschikbaar. Daarnaast is er de genealogiedatabank - waar de bronnen voor stamboomboomonderzoek verzameld zijn - met 143.482 aktes en alle openbare bevolkingsregisters van Hasselt en de fusiegemeentes. Kortessem hoort daar voorlopig niet bij. Maar daar komt dus dit jaar verandering in. Want de registers van burgerlijke stand en bevolking van Kortessem staan op de planning, zodat genealogen alle openbare info voor groot-Hasselt online kunnen vinden. Daarnaast zullen ook onze inventarissen online komen, zowel van stedelijke als socio-culturele archieven die hun stempel hebben gedrukt op de Hasseltse samenleving. Zo kunnen mensen ten allen tijde en waar dan ook opzoekingen doen in hét geheugen van Hasselt,” aldus Meynen.

“Ondertussen hebben we al 40.000 foto’s, dia’s en doodsprentjes laten scannen en 12.500 bouwvergunningen uit de periode 1900-1945 gedigitaliseerd, goed voor liefst 90.000 scans. Daarnaast digitaliseerden we de beslissingen van de gemeenteraad en het schepencollege tussen 1796 - 1975 en de doopregisters van 1596 - 1795. Een huzarenstukje. Deze documenten zullen stelselmatig en met respect voor de wettelijke bepalingen inzake openbaarheid aan de website worden toegevoegd,” vult Mieke Strauven, diensthoofd stadsarchief, aan.

“In deze digitale tijden waarin een massa informatie ons overspoelt, is het belang van het bewaren en ter beschikking stellen van correcte informatie nog groter geworden. Ons stadsarchief speelt daarin een belangrijke rol. Ook de hedendaagse, ‘digital born’ dossiers van de stedelijke administratie vereisen extra aandacht. We zijn daarom aangesloten bij Digitaal Archief Vlaanderen, waar we onder andere gebruik zullen maken van het E-depot voor de lange termijnbewaring van onze documenten. Zo blijft hun authenticiteit en leesbaarheid gewaarborgd,” besluit Meynen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is