Stad verzekert toekomst scouts Sint-Martinus aan Kanaalkom

Op 22 oktober 2022, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

HASSELT – Door de aankoop van een stuk grond aan de Kanaalkom zet het stadsbestuur een eerste, belangrijke stap in de verankering van scoutsgroep Sint-Martinus op die locatie. Burgemeester Steven Vandeput en schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers maken zo een einde aan de decennialange onzekerheid waarin de groep leefde. De stad Hasselt betaalde 168.331 euro voor de grond en bekijkt nu samen met de scoutsgroep de toekomstplannen.

Scoutsgroep Sint-Martinus zit al meer dan veertig jaar in lokalen aan de Kanaalkom onder de brug van de Grote Ring. Doordat de scouts geen eigenaar was van de grond, kon daar nooit een degelijk lokaal gebouwd worden voor de meer dan 100 leden die er wekelijks hun activiteit houden. Ondertussen geraakten de ‘tijdelijke’ houten lokalen tot op de draad versleten. Om die aanslepende situatie te ontgrendelen, kocht de stad nu de grond waar de lokalen staan.

“We zijn blij dat we de scouts nu een duidelijk toekomstperspectief kunnen bieden. Jeugdbewegingen zijn erg belangrijk voor het sociale weefsel binnen onze stad. We hebben er dan ook als stad alle baat bij dat we hun werking kunnen bestendigen. De juridische knoop die rond de terreinen lag, is nu eindelijk ontward,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

CM

Bevoegd schepen van Ruimtelijk Ordening Marc Schepers is ook tevreden dat er een goede oplossing voor alle partijen uit de bus is gekomen. “Het Ruimtelijk UitvoeringsPlan dat we in dat gebied ontrollen, wordt mooi ondersteund door deze functie van jongerenwerking. We kopen het stuk grond waar de scouts nu met hun lokalen gevestigd zijn over van de CM die op het aanpalende gebied hun hoofdkantoor aan het bouwen zijn. Dat zorgt ervoor dat we samen met de scouts naar een mooie, toekomstgerichte oplossing voor hun huidige lokalen kunnen zoeken,” vult Marc Schepers aan.

Historisch

Frederic Pexsters, voorzitter van de vzw Scouts Sint-Martinus den XIIde, is bijzonder opgetogen over deze evolutie. “We zijn het stadsbestuur enorm dankbaar. Eindelijk hebben we zicht op een vast, stevig lokaal voor onze jongens. We hebben hier lang en hard aan gewerkt en deze beslissing van de stad is echt een uitzonderlijke doorbraak. Ik durf spreken van een historische dag in het 80-jarig bestaan van scoutsgroep Sint-Martinus. Een mooier verjaardagscadeau hadden we ons niet kunnen indenken. De onzekerheid rond de gronden hing immers als een molensteen rond onze werking. Die is nu weg. Dit is het startschot voor een heel mooi project en een garantie op een mooie toekomst voor de scouts. Ik ben ervan overtuigd dat we met het stadsbestuur op dezelfde constructieve manier zullen kunnen doorwerken aan dit dossier.”