Stad investeert stevig in deelgemeente Tuilt

Een nieuwe school met sporthal, buitenschoolse kinderopvang, extra ruimte en nieuwe lokalen voor de jeugdbewegingen en een nieuwe accommodatie voor de tafeltennisclub. Dat zijn de meest in het oog springende ingrepen die het stadsbestuur zal doen in deelgemeente Tuilt.

Hasselt is meer dan het centrum alleen. Het blijkt geen holle slogan te zijn nu het stadsbestuur haar plannen voor deelgemeente Tuilt ontvouwt. “Inderdaad. We willen inzetten op onze deelgemeenten en voegen nu de daad bij het woord. We namen de noden van Tuilt stevig onder de loep en pakken deze nu aan. We werken een project uit waarbij we dankzij het ‘brede school’-principe meerdere verenigingen kunnen helpen die in de wijk verankerd zijn,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

Het zwaartepunt van de nieuwe ontwikkelingen komt op de site waar momenteel de stadsmagazijnen zijn gelegen. Daar wordt een nieuwe kleuter- en basisschool gebouwd. “Op vlak van onderwijs kennen we vele uitdagingen. Zo is ook de huidige school langs de Zolderse Kiezel verouderd en barst ze uit haar voegen. Ondertussen lopen daar al meer dan 300 kinderen school en is de ruimte te klein geworden. Hiervoor dienen we een subsidiedossier in bij de Vlaamse overheid,” verduidelijkt schepen van Onderwijs, Gezinsondersteuning en Sport, Habib El Ouakili. “De sporthal van de school plaatsen we onafhankelijk van het schoolgebouw waardoor het ideaal is voor medegebruik. De nieuwe locatie biedt ook mogelijkheden naar een verkeersluwere schoolomgeving. Aanpalend komt er nog buitenschoolse kinderopvang. Daar was een grote nood aan in de buurt. Die nood vullen we nu dus in.”

Ook de plaatselijke jeugdbeweging was al enige tijd vragende partij voor nieuwe lokalen. “Het gemeenschapsleven is bijzonder belangrijk voor ons. Jeugdbewegingen en andere verenigingen moeten we dan wel in de beste omstandigheden kunnen laten samenkomen. Een nieuw gebouw voor onder meer de activiteiten van de lokale KSA was in dat opzicht een noodzaak. Dat wordt geïntegreerd in het schoolgebouw met weliswaar een aparte ingang. Een oplossing die past binnen het principe van een brede school. Tot slot wordt ook de accommodatie van de tafeltennisclub aangepakt”, aldus El Ouakili.

Schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers: “We clusteren dit allemaal op de site waar nu de stadsmagazijnen staan. Zo maken we optimaal gebruik van de ruimte doordat we onder meer de parking kunnen delen. Dit alles weg van de drukke Zolderse Kiezel. Tegelijkertijd krijgt het verenigingsleven in Tuilt een duidelijke plaats in het dorp.”

“Het geheel zou 6 miljoen euro gaan kosten. Maar met Vlaamse subsidies voor scholenbouw en sportinfrastructuur zouden we deze kostprijs echter nog stevig kunnen drukken,” verduidelijkt Burgemeester Vandeput. “In tussentijd zoeken we uiteraard een tijdelijke oplossing voor de KSA, de carnavalsvereniging en andere gebruikers van de site zodat zij hun dagelijkse werking kunnen voortzetten binnen de deelgemeente.”