Stad Hasselt zoekt Stadsleveranciers

Op 24 maart 2022, over deze onderwerpen: Financiën - Begroting, Lokale middenstand en ondernemen

Stad Hasselt wil lokale ondernemingen de kans bieden om stadsleverancier te worden, om zo onze eigen Hasseltse economie te ondersteunen. Als eerste stap ging de stad in gesprek met ca. 150 potentiële partners tijdens een netwerkevent. “We willen lokale ondernemers actief en duurzaam betrekken bij de overheidsopdrachten van onze stad“, aldus schepenen Frank Dewael (Open Vld) en Rik Dehollogne (N-VA).

Jaarlijks geeft stad Hasselt een aanzienlijk bedrag uit aan overheidsopdrachten en ze wenst nu lokale ondernemers meer kansen te geven. Op dit moment gebeurt 1 op 4 aankopen lokaal.

“We willen dat aandeel verhogen en zo onze eigen Hasseltse economie ondersteunen”, legt schepen Dehollogne, bevoegd voor Lokale Economie, uit. “Lokale ondernemingen zijn immers belangrijk voor onze stad. We zijn daarom op een netwerkevent in dialoog gegaan met ca. 150 Hasseltse ondernemers, om voeling te krijgen met lokale spelers. Zo konden we ook polsen naar eventuele moeilijkheden bij het zaken doen met de stad en die moeilijkheden proberen wegwerken.”

De procedures voor overheidsopdrachten kunnen immers al eens overweldigend lijken.

“We wilden weten hoe we ’t makkelijker kunnen maken om zaken te doen met ons, uiteraard altijd in overeenstemming met de wetgeving en basisbeginselen rond overheidsopdrachten. Door het wettelijke kader hebben we niet altijd invloed op de effectieve toewijzing van een opdracht”, vervolgt schepen Dewael, bevoegd voor Aankoopbeleid. “Wel willen we de drempel verlagen om in te stappen bij aanbestedingen, door alles helder uit te leggen en te duiden.”

Stadsleverancier

Daarnaast lanceert stad Hasselt ook de website www.hasselt.be/stadsleverancier waar men zijn bedrijf kan registreren als Stadsleverancier en waarop alle Hasseltse openbare aanbestedingen staan opgelijst. Er is ook een lijst met meestgestelde vragen om zo eventuele moeilijkheden uit de weg te helpen.

“Bij marktonderzoek en voorbereiding van een overheidsopdracht zoekt dienst Aankopen naar potentiële kandidaten via de Stadsleverancier”, gaat schepen Dewael verder. “Is er een match tussen de activiteiten van het bedrijf en de opdracht, dan is de kans groot dat die onderneming wordt uitgenodigd om een offerte in te dienen.”

“We willen lokale ondernemers actief en duurzaam betrekken bij de overheidsopdrachten van stad Hasselt”, besluit schepen Dehollogne. “We verhogen ook onze lokale welvaart als we werken met vele verschillende stadsleveranciers.”