Stad Hasselt zet in op lokaal en online shoppen

Op 9 november 2020, over deze onderwerpen: Lokale middenstand en ondernemen

De stad Hasselt blijft niet bij de pakken zitten na de tijdelijke (corona)sluiting van de niet-essentiële winkels en horeca. Vandaag lanceert ze een uitgebreide campagne om de onfortuinlijke ondernemers te steunen. De campagne ‘Bol niet te ver, koop in Hasselt’ zet Hasselaren en Limburgers aan om online bestellingen te plaatsen bij lokale handelaars en deze daar op te halen of te laten leveren. De stad biedt de Hasseltse zaken hiervoor de nodige digitale ondersteuning aan.

De campagne kreeg de slogan ‘Bol niet te ver, koop in Hasselt’ opgespeld, omdat het stadsbestuur je oproept om het letterlijk niet te ver te zoeken en de Hasseltse ondernemers niet te vergeten. De campagne zal - samen met het Centrummanagement -  groots uitgerold worden. In printmedia, maar ook online, via radio en in het straatbeeld. “In Hasselt zorgen we in deze moeilijke tijden voor elkaar, én voor onze handelaars en horeca”, vertelt burgemeester Steven Vandeput. “Of het nu een maaltijd is, een koffie, een goed boek, speelgoed of een leuke outfit? Ga voluit voor Hasselt en koop alles wat je nodig hebt in de buurt! Bestel eenvoudig online en haal het daarna zelf op. Of laat het thuis bezorgen. Laten we in deze moeilijke tijden de ondernemers van om de hoek een duw in de rug geven. Ze zullen je hiervoor bedanken met de kwaliteit, klasse en persoonlijke service die je van hen gewoon bent. Bovendien is lokaal en online shoppen kinderspel dankzij de digitale ondersteuning die we onze handelaars aanbieden.”

Shopinhasselt.be
Op de stadswebsite hasselt.be is het luik shopinhasselt.be, dat bij de eerste lockdown het levenslicht zag, verder uitgewerkt. Je vindt hier een lijst met Hasseltse handels- en horecazaken met een online aanbod. Ze staan er verzameld per categorie, bijvoorbeeld eten/drinken, mode, accessoires/juwelen, boeken of speelgoed. Op die manier vind je snel en eenvoudig alles wat je nodig hebt bij lokale ondernemers. Zij bieden je de op voorhand bestelde goederen of etenswaren aan via afhaal of thuislevering. “Op dit ogenblik vind je op shopinhasselt.be al het aanbod terug van meer dan 500 Hasseltse zaken”, pikt schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne in. “Zit jouw favoriet er niet tussen? Niet getreurd. Neem even contact op met de mensen achter de zaak, en vertel hen wat je graag wil kopen. Ze zullen je met plezier verder helpen. Hasseltse handelaars kunnen via de stadswebsite hun eigen webshop toevoegen. De online lijst wordt dagelijks geüpdatet. Zo streven we ernaar om zo volledig mogelijk te zijn.”

Etalageshoppingstad met QR-codes
Daarnaast roept de stad alle handelaars, zowel die in het stadscentrum als die in de deelgemeenten, op om van Hasselt  dé ‘etalageshoppingstad’ bij uitstek te maken.  “Wij richtten de voorbije dagen een persoonlijke verzoek naar de handelaars om hun etalages 100 procent te benutten: ze mooi in te kleden - eventueel al in kerstsfeer - en hun producten nog uitgebreider te etaleren”, vervolgt schepen Dehollogne. “Zo kunnen mensen tijdens een herfstwandeling shopideeën opdoen. Sterker, ze kunnen meteen bestellen dankzij een gratis QR-code generator die we hen aanbieden vanuit de stad. Handelaars kunnen via een apart luik op onze website QR-codes aanmaken voor in de etalages. Klanten die deze QR-codes inscannen - door hun camera van hun smartphone erop te richten - komen dan via één klik op de weblink die verschijnt op de juiste productpagina’s van hun webwinkel terecht. Of op een relevante pagina waar de aankoop kan verricht worden. Er zijn tal van QR-code generators online te vinden, die allemaal ofwel (semi-) betalend zijn, ofwel uitpuilen van de reclame. Onze niet, hij is gratis én zéér gebruiksvriendelijk voor onze ondernemers.”

Vernieuwde Hasseltbon

Tot slot is er sinds deze week ook een vernieuwde versie van de populaire Hasseltbon te koop op de dienst Toerisme. De Hasseltbon is vanaf nu voorzien van een QR-code waardoor ze nog veel interessanter wordt voor de handelaar. Door de digitale verwerking valt de commissie van 3 procent volledig weg. Hierdoor gaat de totale waarde van de bon naar de handelaar. De uitbetaling gebeurt bovendien volledig automatisch nadat de bon gescand wordt.

“Met al deze initiatieven - en eerder ook de horecabon, het schrappen van de terrasbelasting dit jaar… - tonen we aan onze handelaars dat we hen niet in de kou laten staan”, besluit burgemeester Steven Vandeput. “We steunen hen voluit in deze moeilijke tijden en we willen hen zeker ook bedanken voor alle inspanningen die ze leveren voor de stad, haar inwoners en bezoekers. Samen vechten we ons hierdoor.”