Stad Hasselt zet in op dementievriendelijk handelen

Op 5 september 2023, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokale middenstand en ondernemen, Markten - Foren

Met een actie op de dinsdagmarkt wil de stad Hasselt de lokale handelaars en horeca uitbaters aanmoedigen om dementievriendelijk te handelen. Meteen een nieuw initiatief in het kader van Dementievriendelijk Hasselt. “Samen met het projectteam rond dementievriendelijk beleid delen we draagtassen met informatie uit aan de marktkramers. Hierbij vinden ze concrete tips om als handelaar om te gaan met klanten die verward zouden overkomen,” aldus schepenen Dymfna Meynen en Rik Dehollogne.

“De stad Hasselt voert een intensief dementiebeleid. Daaromtrent lopen er al heel wat verschillende initiatieven. Deze sensibilisering van onze lokale handelaars past daar perfect in,” legt schepen Meynen, bevoegd voor gezondheidsbeleid uit.

Participatie

“Handelaars, marktkramers en horeca-uitbaters kunnen immers een belangrijke rol spelen in de participatiekansen van mensen met dementie. Daarom volgt er van september tot de zomer van 2024 voor alle handelaars een communicatiecampagne. Bedoeling is om hen inzichten te bieden over warm en begripvol ontvangen van klanten met verwardheid, veelal een signaal voor (jong)dementie. Iemand die bijvoorbeeld moeite heeft om met de bankkaart te betalen of in een slagerij een brood bestelt. Door daar correct op te reageren, kunnen Hasselaren met dementie blijven participeren aan de maatschappij, kunnen ze langer naar hun vertrouwde winkel of horecazaak blijven gaan en kunnen ze met een gerust hart naar de markt of de kapper. Als mensen met dementie en hun familie weten dat ze welkom zijn in een zaak en er hen een begripvol ontvangst staat te wachten dan zullen ze gemakkelijker die stap blijven zetten. Dat is niet alleen goed voor hun blijvende deelname aan de maatschappij maar natuurlijk ook voor onze lokale handelaars,” vertelt schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne.

Dementievriendelijke stad

“Deze actie is een zoveelste initiatief van de stad Hasselt in het kader van dementievriendelijk beleid. Het is een heel bewuste keuze van dit stadsbestuur om zo hard in te zetten op dementie. Dit is immers meer dan ooit een uitdaging voor de hele samenleving. Als dementievriendelijke stad zorgen we ervoor dat personen met dementie meetellen, dat ze kunnen blijven deelnemen aan het ‘gewone leven’ en worden aangesproken op hun mogelijkheden. Daarbij vertrekken we steeds vanuit de noden van mensen met dementie en hun mantelzorgers. De initiatieven hierrond zullen we dan ook onverminderd voortzetten,” besluit schepen Meynen.

Meer info over dementievriendelijk Hasselt en deze nieuwe initiatieven vind je op www.hasselt.be/dementie