Stad Hasselt neemt voor 600.000 euro ondersteuningsmaatregelen

Het Hasseltse stadsbestuur neemt bijkomende economische en sociale maatregelen om getroffen Hasselaren tijdens de coronacrisis te ondersteunen. “We willen zoveel mogelijk mensen die getroffen zijn door deze maatregelen ondersteunen en willen het economisch leven terug aanzwengelen als de crisis voorbij is”, verduidelijkt burgemeester Steven Vandeput (N-VA).

HORECA

Naar aanleiding van de door de federale overheid genomen maatregelen zijn alle cafés en restaurants verplicht te sluiten vanaf vrijdag middernacht. Het Hasseltse stadsbestuur neemt extra maatregelen om haar horecaondernemers te ondersteunen.

Elke Hasselaar ontvangt weldra een horecabon ter waarde van 5 euro die na de coronacrisis gebruikt kan worden bij elke Hasseltse horecaondernemer. “We willen onze horecaondernemers maximaal ondersteunen in tijden van crisis en willen dat het economische leven na de crisis zo snel mogelijk zijn gewone gang kan gaan”, zegt schepen van lokale economie Rik Dehollogne (N-VA).

Horecaondernemers met terrassen worden dit jaar vrijgesteld van terrasbelasting. “Ook aan de uitgavenzijde willen we de lasten voor onze horecaondernemers verminderen. In totaal gaat dit over 90.000 euro”, aldus schepen van financiën Frank Dewael (Open Vld).

Schepen van mobiliteit Marc Schepers (RG+): “Elke ondernemer in de binnenstad die aan huis wil leveren, moet in de mogelijkheid zijn om zich maximaal te verplaatsen doorheen onze stad.” Cafés en restaurants die overschakelen op leveringen aan huis, krijgen vanaf maandag extra toegangsbadges om de verzinkbare paaltjes te bedienen. De Minderbroederstraat wordt voorlopig geen flaneerstraat en blijft zolang de maatregelen van kracht zijn toegankelijk met de wagen. De verzinkbare paaltjes gaan voor het komende weekend vanaf 16u00 naar omlaag.

VERENIGINGEN

Heel wat Hasseltse verenigingen lopen inkomsten mis tijdens de coronacrisis. Het stadsbestuur maakt 100.000 euro vrij om de verenigingen die evenementen of activiteiten hebben moeten annuleren te helpen.

“We werken aan een methodiek om Hasseltse verengingen die tijdens de coronacrisis hun aantoonbare kosten gemaakt hebben, voor een deel te vergoeden”, aldus schepen voor evenementen Habib El Ouakili (RG+).

SOCIALE MAATREGELEN

De opgelegde maatregelen van de overheid hebben ook sociale gevolgen. Om eenzaamheid en afzondering tegen te gaan worden ook bijkomende initiatieven uitgerold. “In onze woonzorgcentra worden computers geïnstalleerd om via Skype bewoners te laten communiceren met hun familieleden. Onze vrijwilligers organiseren ook een belronde naar al onze senioren. Vaak is een babbeltje aan de telefoon een aangename afwisseling in deze dagen”, aldus schepen voor zorg en welzijn Lies Jans (N-VA).

Tot slot roept burgmeester Steven Vandeput alle Hasselaren en hun verenigingen nog op om goed voor elkaar te zorgen. “In tijden waarin sociaal contact moeilijker verloopt willen we Hasselaren die in staat zijn om getroffen stadsgenoten te helpen maximaal oproepen om dat ook te doen. Boodschappen doen voor elkaar en briefjes of kaartjes sturen naar mensen die verplicht in quarantaine zitten, zijn kleine initiatieven die vaak een groot verschil kunnen maken.”