Stad Hasselt neemt maatregelen na overlast in openluchtzwembad Kapermolen

Na een bijzonder druk en woelig weekend in het openluchtzwembad van Kapermolen neemt burgemeester Steven Vandeput maatregelen. “Op een bepaald moment was het volzet maar kropen er toch nog jongeren over de omheining om illegaal binnen te geraken. Dan wordt de situatie onveilig en moeten we ingrijpen.” Er volgt nu een heel pakket aan extra maatregelen.

Het openluchtzwembad Kapermolen was afgelopen weekend zowel zaterdag als zondag helemaal volzet. Het maximum van duizend bezoekers werd al snel bereikt. Dat leidde tot overlast en gevaarlijke situaties.

Controles

“We zullen sneller communiceren als de maximumcapaciteit bereikt is. Dan moeten mensen niet meer de moeite doen om tevergeefs naar het openluchtzwembad af te zakken. Verder zetten we extra security in en zal er op en naast het terrein meer politie aanwezig zijn. Zowel in uniform als in burger. Ook komt er extra cameracontrole. Daarnaast zullen we – naar analogie met de maatregelen rond de stationsbuurt - gedurende een tweetal maanden spontane identiteitscontroles houden in een perimeter rond het zwembad. Aan de inkom zullen we bovendien ook identiteitscontroles uitvoeren,” aldus burgemeester Vandeput.

Onveilig

Dat lijken zware maatregelen maar ze zijn wel noodzakelijk volgens de burgemeester. “We merkten toch dat er door een bepaalde groep overlast werd veroorzaakt. Het ging daarbij voornamelijk om Franstalige jongeren. Die zijn voor alle duidelijkheid meer dan welkom in Hasselt maar ze moeten wel net zoals alle andere gasten hun manieren houden. Dat was niet het geval. Het was drummen aan de ingang en er werd heel wat geduwd. Daarbij werd over de hekken gesprongen en over de omheining geklommen. Bovendien werden de redders belaagd. Zij voelden zich niet meer veilig. Ook bij de andere gasten was er een onveiligheidsgevoel. Dat kunnen we natuurlijk niet tolereren. Een bezoek aan ons mooie Kapermolenpark moet een leuke en ontspannende dag zijn. Dat laten we niet verpesten door enkelingen die misschien wel elders al niet meer welkom zijn en daarom naar Hasselt uitwijken,” waarschuwt de burgemeester.

Er zullen ook gescheiden in- en uitgangen komen, een alarm op de nooddeuren en de diensten kijken na of er met een reservatiesysteem kan gewerkt worden. Tot slot wordt onderzocht hoe de buitengrens van het domein verstevigd kan worden, bijvoorbeeld via extra groenaanplanting.