“Stad Hasselt mist kansen”

Op 24 februari 2016, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – “Zoals het er nu naar uitziet, staat de stad Hasselt na de hervorming van de provincies met de broek op de enkels. In plaats van toenadering te zoeken tot Genk, beconcurreren we mekaar. Dat is nefast. De kansen die de afslanking van de provincies ons biedt, worden zo allemaal gemist,” aldus Jan Wouters (N-VA). Hij ondervroeg burgemeester Claes op de gemeenteraad in de hoop haar wakker te schudden.

Gemeenteraadslid Jan Wouters lanceerde een jaar geleden met zijn Genkse collega Jos Lantmeeters al het voorstel tot nauwere samenwerking tussen Hasselt en Genk. Met de nakende provinciehervorming komen er immers heel wat extra bevoegdheden op de steden af. “Vlaanderen geeft de lokale besturen meer autonomie. Dat is een enorme opportuniteit voor de steden. Maar wel een opportuniteit die Hasselt dreigt te missen. We zien immers geen concrete samenwerking met Genk behalve dan op gebied van welzijn. Op de andere vlakken beconcurreren de twee steden mekaar eerder dan dat ze samenwerken. En dat is jammer,” aldus Jan Wouters die nogmaals pleitte voor een sterkere samenwerking.

“Voor alle duidelijkheid: de N-VA vraagt niét om een nieuwe structuur op te richten. Zo wil de burgemeester ons voorstel laten uitschijnen. Wij vragen gewoon dat er op geregelde basis wordt samengezeten tussen beide stadsbesturen zodat onze steden gewapend zijn voor de toekomst. Zoals het er nu uitziet, staat Hasselt na de hervorming van de provincies met de broek op de enkels. Dat willen we als N-VA voorkomen. Vandaar opnieuw, één jaar na de vorige oproep, een uitdrukkelijke vraag tot constructieve samenwerking,” aldus Wouters.