U bent hier
Stad Hasselt lanceert opmerkelijke campagne rond mentaal welzijn bij jongeren
HASSELT – Op donderdag 10 oktober, Werelddag van de Geestelijke Gezondheid, lanceert de stad Hasselt een opmerkelijke campagne rond mentaal welzijn bij jongeren. “We staken mentaal welzijn in een Gen Z-jasje, geïnspireerd op de populaire Little Miss memes. Jongeren gebruiken dit meme-format om openlijk en zelfs trots uit te komen voor hun persoonlijke bijzonderheden. Hiermee willen wij mentaal welzijn bespreekbaar maken bij jongeren,” vertelt schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.
De campagne wordt natuurlijk niet toevallig gelanceerd op het einde van de week van de geestelijke gezondheid (1-10 oktober). “We zetten in op het bespreekbaar maken van gevoelens, het herkennen van signalen bij jezelf en bij de ander én het aanreiken van laagdrempelige zelfhulptips die je kan toepassen om alvast aan de slag te gaan met die emoties. Voor wie het allemaal even te veel wordt, is er een handige ‘vraag hulp’ pagina waar jongeren op een eenvoudige manier terecht kunnen bij allerlei instanties in Hasselt die je kunnen verder helpen. Denk maar aan TEJO, waar je als jongere rechtstreeks kan aankloppen voor een gesprek. Er zijn ook een heleboel eerstelijnspsychologen actief in Hasselt. Hier kan je vrij snel zonder doorverwijzing terecht bij een erkende psycholoog of orthopedagoog. Bovendien is het gratis voor jongeren tot en met 23 jaar. We gebruiken de populaire karaktertjes om alles zo laagdrempelig mogelijk te houden. Dat doen we onder meer in de vorm van stickers,” aldus schepen Meynen.
Meer info: https://www.hasselt.be/nl/mentaalwelzijn