Stad Hasselt biedt online registratie voor orgaandonatie aan

Op 15 mei 2019

Eén orgaandonor kan tot acht mensenlevens redden. De stad Hasselt wil daarom zoveel mogelijk mensen overtuigen om zich als orgaandonor te registreren. Op initiatief van schepen van Burgerzaken Joske Dexters biedt de stad vanaf nu ook de mogelijkheid aan om dit online te doen.

In principe is het zo dat alle Belgen en mensen die minstens zes maanden in België wonen,  bij overlijden door een hersen- of hartfalen automatisch hun organen afstaan, tenzij ze het vooraf uitdrukkelijk geweigerd hebben of hun kinderen, ouders of echtgeno(o)t(e) zich tegen de orgaanafname verzetten. “Dat levert vaak lastige situaties op, omdat familieleden het er vooraf niet over gehad hebben en geen idee hebben hoe de overledene hiertegenover stond”, weet schepen van Burgerzaken Joske Dexters. “Daarom roepen we alle Hasselaren op om er, in goede gezondheid, bewust over na te denken en zich officieel als donor te laten registreren. Dankzij orgaandonatie geef je patiënten met chronische, onomkeerbare aandoeningen een nieuwe kans.”

Hoe registreren?
Veel inspanning vraagt de donorregistratie niet. Zeker nu de stad Hasselt een online module aanbiedt. Je moet er dus zelfs het huis niet voor te verlaten. Je moet je enkel even aanmelden met je identiteitskaart en eID-kaartlezer en enkele simpele stappen doorlopen. Je vindt de module via www.hasselt.be/orgaandonatie. Hasselt is hier niet de eerste mee, maar wel één van de pioniers.

Wil je hulp? Dan mag je altijd langskomen op de dienst Bevolking in ’t Scheep en samen met de baliebediende jouw exemplaar van het aangifteformulier invullen. In de voormiddag zijn de loketten doorlopend open van 9 tot 12.30 uur, in de namiddag wordt er op afspraak gewerkt.  De stad stuurt jouw formulier naar de FOD Volksgezondheid. Daar controleren de medische diensten nadien of je donor bent of niet. Zo weet je zeker dat er nooit iets tegen jouw wil gebeurt. Tot slot wordt het ook aangevuld in het rijksregister.

Vanaf 13 jaar
Je kan vanaf 13 jaar je laten registreren, maar dan moet je vergezeld zijn door je ouders.  De oudste orgaandonor was enige tijd geleden 93 jaar. En ook zeer belangrijk, praat openlijk over orgaandonatie. Bespreek dit onderwerp met je partner, familie en naasten. Als zij weten hoe je erover denkt, kunnen ze jouw beslissing respecteren.

“De registratie is heel eenvoudig én helemaal gratis”, onderstreept schepen Joske Dexters. “Bovendien is het een geruststellende gedachte dat je misschien ooit met jouw leven andere levens kan redden.”