Stad geeft dan toch groen licht voor aanplakborden

Op 7 september 2012

Dat er geen aanplakborden zouden komen in Hasselt, zette eerder deze week kwaad bloed bij de oppositiepartijen. Vlaams Belang zei dat de oppositie zo zou worden doodgezwegen. "Typisch voor het beleid van Hilde Claes", klonk het. "Deze beslissing is trouwens in strijd met haar eigen spelregels. Een politiereglement uit 1982 stelt dat de borden moeten worden voorzien aan alle partijen." De partij dreigde zelfs met een klacht bij de Raad van State.

"Zo netjes mogelijk"

Maar zover komt het dus niet: nadat diezelfde gerechtsinstantie het schepencollege van Antwerpen, die ook geen borden wilde plaatsen, ongelijk had gegeven, komt het Hasseltse stadsbestuur nu terug op haar beslissing. "Er komen aanplakborden op de locaties waar er gestemd kan worden", zegt burgemeester Hilde Claes. "De politieke partijen krijgen de plaats nog meegedeeld. Ondanks de nieuwe beslissing, vragen we wel aan iedereen de borden zo netjes mogelijk te gebruiken. We hopen dat iedereen zich daar dan ook aan houdt." Bij de N-VA reageren ze tevreden. "De motivatie dat de borden een financiële en ecologische besparing zouden zijn, kloppen niet", zegt lijsttrekker Steven Vandeput.

Gepalaver

"Dat was klinkklare onzin." Hij is dan ook blij dat juridisch gepalaver niet noodzakelijk is. "Hiermee is alvast een fout rechtgezet. Het gaat niet alleen om de uitspraak van de Raad van State. Het moment van de beslissing, zo kort voor de verkiezingen, was op zijn minst ook erg ongelukkig."

(AVS)