Stad geeft alternatief voor vrijwilligersfeest

Op 17 december 2021, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokale middenstand en ondernemen

De stad Hasselt trakteerde donderdag 16 december haar vrijwilligers op een feestelijk afhaalmenu. “Aangezien ons traditioneel vrijwilligersfeest om de gekende redenen niet mocht doorgaan, zochten we meteen naar een alternatief. Dat komt er nu in de vorm van deze afhaalmaaltijd,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

“Van zodra duidelijk werd dat ons jaarlijks vrijwilligersfeest op 25 november niet kon doorgaan, gingen we op zoek naar een alternatief. Wij hechten immers bijzonder veel waarde aan onze vrijwilligers. De stad Hasselt speelt een voortrekkersrol in Vlaanderen op vlak van haar vrijwilligersbeleid. Andere stadsbesturen komen naar onze aanpak kijken om eruit te leren. Daar zijn we fier op. Maar zo’n sterk onderbouwd vrijwilligersbeleid staat of valt natuurlijk met de vrijwilligers zelf. Om hen draait het. Zij moeten het uiteindelijk waarmaken. En dat doen ze in Hasselt dag in dag uit met verve. Ik ben bijzonder fier op onze vrijwilligers. Zij zijn immers de motor van de hechte samenleving waar wij naar streven. Zelfs in deze moeilijke tijden hebben onze vrijwilligers zich steeds van hun beste kant laten zien,” aldus schepen Meynen, die ook bevoegd is voor vrijwilligersbeleid.

Feestmenu

“Zoals elk jaar wilden we hen dan ook bedanken met een groot vrijwilligersfeest. Dat is jaarlijks een gezellig dansfeest met een heerlijk buffet. De uitnodigingen waren verstuurd. Maar toen stak dat virus er alweer een stokje voor en moesten we het feest noodgedwongen afblazen. Maar we konden onze vrijwilligers niet met lege handen achterlaten. Vandaar dat we de formule veranderden naar een feestelijk afhaalmenu. Daar schreven zich liefst 220 vrijwilligers voor in. Zij kunnen hun menu met cava, hapjes, soep, voorgerecht, hoofdgerecht en duo-dessert op donderdag 16 december tussen 15u en 19u gaan afhalen in de Lorka. Daar ben ik graag bij om hen ook nog eens persoonlijk te bedanken,” besluit de schepen.

Op 5 november ging het vrijwilligersfeest voor de vrijwilligers van Hogevijf trouwens wel door in de Lorka. Ook daar waren een 250-tal vrijwilligers aanwezig.